PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 43
Boguslayev, inmiddels 81 jaar oud, nog steeds de grote man bij Motor
Sich. Boguslayev was politiek actief voor de pro-Russische partij ‘Party of
Regions’ en zat jaren in het Oekraïense parlement.
GASTURBINES
Het in 1907 opgerichte Motor Sich begon als producent van machines en
gereedschap voor de agrarische sector. De eerste vliegtuigmotor, een wa-
tergekoelde zescilinder, werd in 1916 gemaakt. Vanaf dat moment groei-
de Motor Sich uit tot een gerenommeerde vliegtuigmotorfabrikant. Tegelijk
bleef de onderneming actief in de agrarische sector met bijvoorbeeld
handtractoren en grasmachines. Sinds de opkomst van straalmotoren in
de luchtvaart levert Motor Sich ook gasturbines voor de olie-industrie.
Het productaanbod van de Oekraïense fabrikant voor de luchtvaart is ge-
richt op helikopters en vleugelvliegtuigen. Voor helikopters levert Motor
Sich de motoren en de transmissie (gearbox) tussen de motor en de ro-
tor. Bij het vliegtuig gaat het om een uiteenlopende reeks motoren, van
de straalaandrijving en naverbranders voor gevechtsvliegtuigen tot hulp-
motoren (APU’s) van regionale verkeersvliegtuigen.
IVCHENKO-PROGRESS
Motor Sich werkt voor veel van haar producten nauw samen met de Oe-
kraïense ontwerpstudio Ivchenko-Progress, waarmee het een langlopen-
de overeenkomst heeft. Ivchenko-Progress is in tegenstelling tot Motor
Sich een staatsbedrijf. Uit de stal van het tweetal komen onder meer de
MOTORGIGANT ONDER HOGE DRUK
De D-18T turbofan van de An-124 en An-225. (Foto: Igor Bubin) Beursbezoekers bekijken een turbopropmotor van Motor Sich.
Een Antonov An-70 met propfanmotoren van Motor Sich.
42-43-44-45_motorsich.indd 43 21-01-20 12:12