Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 41
de op 24 april van dat jaar een eerste commerciële vlucht uit met de
E190-E2. Nadien werden tot en met 31 oktober 2019 tien van de 44
bestelde vliegtuigen afgeleverd (waaronder een toestel voor Air Astana
en Helvetic Airways), terwijl nog 61 genomen opties wachtten op invul-
ling.
E195-E2
Dankzij de ervaringen met de E190-E2 verliep het testprogramma met
de grotere E195-E2 voorspoediger dan gedacht, want het toestel vloog
op 29 maart 2017 voor het eerst twee uur, drie maanden eerder dan
gepland. Na een probleemloos doorlopen testprogramma volgde in april
2019 de eveneens drievoudige certificatie van de E195-E2, waarna de
Braziliaanse luchtvaartmaatschappij Azul Linhas Aéreas begin september
2019 als launch customer de eerste van 51 bestelde toestellen van dit
type kon verwelkomen. Het Spaanse Binter Canarias kon vervolgens
eind november 2019 als eerste Europese luchtvaartmaatschappij deze
typevariant in gebruik gaan nemen. Binter tekende tijdens de Farn-
borough Air Show 2018 een intentieverklaring voor drie toestellen van
dit type, waarbij gelijktijdig twee extra kooprechten werden vastgelegd.
Eind september 2019 stonden in Embraers orderboek getekende con-
tracten voor 124 E195-E2-varianten met opties op nog eens vijftig. Op
dat moment vloog Azul nog als enige met deze typevariant. Eind no-
vember 2019 werd echter duidelijk dat KLM Cityhopper tekende voor
21 E195-E2 verkeersvliegtuigen. Ook werden kooprechten vastgelegd
voor nog eens veertien vliegtuigen van dit type (terwijl in 2018 nog ge-
sproken werd over vijftien vaste bestellingen en twintig kooprechten),
zodat ook dit orderboek de komende maanden nog wel zal wijzigen.
E175-E2
Als derde in de rij wordt nu de E175-E2 ontwikkeld. Het toestel is 1,78
m langer dan de huidige E175 (29,9 m) en kan daardoor middels een
extra rij stoelen plaats gaan bieden aan 88-90 passagiers in een enkele
klasse. De typevariant wordt aangedreven door Pratt & Whitney GTF
PW1700G ultra-high bypass ratio geared turbofans met elk een continu
motorvermogen van 66,7 kN. Nieuw zijn ook de vleugels en het lan-
dingsgestel. Door de (zij)panelen in de cabine nog slimmer te plaatsen
nam de cabinebreedte toe van 271,9 tot 274 cm bij een stahoogte van
2,00 m.
De E175-E2 moet na een testperiode van 24 maanden in 2021 op de
markt komen. Daarvoor zullen drie prototypes worden ingezet.
Embraer verwacht eigenlijk niet anders dan dat ook deze typevariant een
echte ‘profit hunter’ zal gaan worden. De producent baseert zich daarbij
op eerdere ervaringen met beide andere typevarianten, die geen zestien
maar 17,3 procent minder brandstof verbruiken dan hun voorgangsters.
Bovendien zullen de onderhoudskosten een kwart lager uit gaan vallen.
Daarnaast wordt veel van de langere onderhoudsintervallen verwacht:
eens per 10.000 gevlogen uren, zodat ook de E175-E2 evenals haar
grotere zusjes over een periode van tien jaar vijftien dagen langer kan
doorvliegen dan haar voorgangsters. Tel uit je winst.
ORDERS
Hoewel Embraer nog geen vaste bestellingen heeft genoteerd voor de
E175-E2, zullen deze mogelijk niet al te lang op zich laten wachten. De
fabrikant had op 31 oktober 2019 van de ‘gewone’ E175-variant 793
exemplaren verkocht, met opties op nog eens 326. Daarvan waren er
op dat moment 612 geleverd (met een back log van 181 nog te leveren
toestellen). De kans is groot dat er in de opties mogelijke E175-E2-or-
ders verstopt zitten. Evenmin denkbeeldig is het omzetten van bestaan-
de E175-orders naar E175-E2-varianten. Zo werd Republic Airways al in
2013 de mogelijkheid geboden ‘gewone’ (sinds 2004 leverbare) E175’s
die besteld waren, om te wisselen voor E2-varianten.
De E190-E2 werd in maart 2018 drievoudig gecertificeerd…
… de grootste E195-E2 in april 2019.
40-41_embraere-175e2.indd 41 21-01-20 12:11