Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

4 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
In the picture
35 Swiss Excellence Airplanes
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 O solo mio Nicolai Sharangovich
49 Vluchtigheden door Henk Heiden
60 De veteraan Jan Kuipers en Henk Nijland
61 Register Nederland
Experimental
46 Banden(spanning) Welke band te kiezen?
Historie
56 OKB-1 EF 140l
Industrie
24 Sling TSi vierzitter Toestel in aanbouw van Friese makelij
31 Jubilea Antonov Terugblik op eerste vlucht An-70 en An-148
34 Schweizer 300CBI Oud ontwerp krijgt update
42 PJSC Motor Sich Oostenrijkse motorgigant onder druk
Medisch
39 Een gewaarschuwd mens… Bij verkoudheid niet vliegen
Militair
16 Onbemande MQ-9 Reapers Kwartet ondergebracht op Leeuwarden
Ongevalanalyse
66 Hoe veilig was 2019? Overzicht van dodelijke vliegtuigongelukken
Ontwikkelingen
22 Harbour Air ePlane Eerste elektrisch passagierstoestel de lucht in
52 Elektrisch vliegen Nieuwtjes vanaf Amerikaanse beurs CES
Typebeschrijving
50 Pietro Terzi TE Katana Varianten van aerobatic-toestel
51 Genevation Aircraft Genpro Eenzitter uit Hongarije
Statusreport
28 Project 777X Eerste vlucht moet nu gaan plaatsvinden
32 E-350 Expedition Doorstart van toestel na faillisement
40 Eerste vlucht E175-E2 Certificatietraject kan van start
54 Van Naval Tejas tot Orca Gevechtsvliegtuig boekt vooruitgang
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer: Wordt dit het jaar van deel ektromotordoorbraak of blijft alles bij het oude?
28 De 737 MAX heeft bij Boeing toppriori-
teit, maar minstens zo belangrijk is de voortgang
van het vertraagde 777X-project. Die achterstand
moet in 2020 worden ingelopen. Maar dit kwar-
taal moet het dan toch echt gaan gebeuren: de
langverwachte eerste vlucht van de Boeing 777-
9. Prototype WH001 (registratie N779XW) is er
eigenlijk al sinds juni 2019 klaar voor, maar toch
ligt het programma flink achter op schema.
16 De Koninklijke Luchtmacht krijgt vier onbe-
mande MQ-9 Reapers van het type Block 5. Het kwartet
wordt ondergebracht bij het 306 Squadron op de Vlieg-
basis Leeuwarden. De vier toestellen worden gebouwd
bij het Amerikaanse bedrijf General Atomics Aeronau-
tical Systems voor een bedrag van 123 miljoen dollar.
Voor de luchtmacht wordt 2020 daarmee ook het jaar
van het onbemande vliegtuig. Of toch net niet?
42 De eenmotorige Diamond
DA50 en de zesmotorige Antonov
225. Een Oostenrijkse turboprop en
’s werelds grootste vrachtvliegtuig
uit de voormalige Sovjet-Unie. Op
het eerste gezicht hebben ze niets
met elkaar gemeen. Maar er is iets
belangrijks wat beide toestellen, en
nog veel meer vliegtuigtypes, met el-
kaar verbindt: de bij PJSC Motor Sich
uit Zaporizhia (Oekraïne) gebouwde
aandrijving.
35 Alberto Porto en diens copiloot Elisa Tomasi hebben
twee verschillende wereldrecords gebroken in de zogenoemde
RAL2T-klasse (vliegtuigen met een MTOW van 472,5 kg en een
minimale vliegsnelheid van 65 km/h). Er werd gevlogen met
zowel de tweepersoons SEA Siren FG met Rotax 912ULS-aan-
drijving en een vast landingsgestel, als met de Risen RG met
intrekbare wielen. De records moeten nog worden erkend door
de Fédération Aéronautique Internationale.
22 De eerste vlucht duurde krap vier minuten, maar toch werd op 10
december 2019 luchtvaartgeschiedenis geschreven door Greg McDougall.
Want het was voor het eerst dat een elektromotoraangedreven passa-
giersvliegtuigje het luchtruim koos. Het toestel? Een DHC-2 De Havilland
Beaver van Harbour Air die in het Canadese Richmond vanaf de Fraser
River de lucht in werd getrokken door een 750 pk sterke magniX magni
500 elektromotor.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 21-01-20 15:10