Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 39
Ik kan mij voorstellen dat velen dit wel eens hebben mee-
gemaakt. Het is een mooie dag, het plan is al getrokken,
het vliegtuig staat klaar… maar een verstopte neus.
Wanneer een vliegtuig klimt of daalt, verandert de luchtdruk
snel. Bij de landing in het bijzonder wordt de druk hoger en
loopt het trommelvlies het risico om te scheuren. Een nau-
we doorgang (de buis van Eustachius) die gelegen is tus-
sen het middenoor en de neus, compenseert de druk. Dit
gebeurt iedere keer als je slikt of gaapt.
Verkouden? Ga dan niet vliegen. De buis van Eustachius
kan in dit geval niet compenseren waardoor het trommel-
vlies kan scheuren. Een perforatie van het trommelvlies be-
tekent verlichting van de pijn. Dit is echter het minst erge
wat kan gebeuren. In enkele gevallen kunnen ook acute
problemen ontstaan. Ik heb bijvoorbeeld jaren geleden een
gezagvoerder gekeurd die plotseling duizelig en gedesoriën-
teerd was geworden tijdens een landing. Hij was toch gaan
vliegen ondanks zijn verkoudheid. In andere gevallen kan
men ook blijvende schade aan het gehoor oplopen. In mijn
praktijk zie ik regelmatig duikers en ik herinner mij nog van
een free diver die blijvende schade aan zijn gehoor had op-
gelopen door een barotrauma.
Neusspray gebruiken om te kunnen vliegen lijkt mij
overigens geen goede optie. Als vliegen je beroep is,
zou het mogelijk moeten zijn om je not fit to fly te kun-
nen melden. Ben je sportvlieger, stel dan de vlucht gewoon
uit.
Kortom, het gehoor is een kostbaar bezit en ik denk dat na
het lezen van dit verhaal niemand meer de genoemde risi-
co’s wil lopen. Mijn motto is en zal altijd zijn: voorkomen is
beter dan genezen (ook in het geval als genezing soms niet
mogelijk is).
Bijschrift
EEN GEWAARSCHUWD MENS…
MEDISCH Door: Michele Di Maio, arts
LAST MINUTE
??
? ?
??
??
…telt voor
twee
GTN 650XI/GTN 750XI.
De sinds 2011 leverbare GTN 650/750Xi GPS/navcom cockpitsystemen
worden vervangen door de GTN 650Xi en GTN 750Xi. Vergeleken met
de eerdere versies wordt meer geavanceerde navigatie-ondersteuning
geboden terwijl tevens een terreinwaarschuwingssysteem is ingebouwd.
Ook kunnen dankzij een GSR 56 Iridium-datalink sms-berichten worden
verstuurd of telefoongesprekken worden gevoerd. Beide systemen kun-
nen worden gekoppeld aan een GFC 500 of GFC 600 autopilot. De
Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft beide systemen inmiddels
goedgekeurd voor gebruik. Om wegwijs te worden op beide systemen
heeft Garmin een gratis trainingsapp ontwikkeld voor de iPad. n
GARMIN GI 725
Avionicaproducent Garmin heeft de komst van de GI 725 aangekondigd.
Met behulp hiervan kunnen analoge ‘stoomklokken’ vervangen worden
door digitale varianten. De GI 725 kan onder meer dienstdoen als attitu-
de indicator, Attitude Directional Indicator (ADI), Course Deviation Indica-
tor (CDI), Horizontal Situation Indicator (HSI) en Engine Indication Sys-
tem (EIS).
Daarnaast kunnen multifunctionele zaken worden uitgevoerd zodat
eventueel ook weer- en verkeersinformatie, Synthetic Vision Technology
(SVT) of Garmins SafeTaxi luchthaveninformatie kunnen worden gepre-
senteerd. De GI 725-componenten kunnen zonder al te veel moeite in
de standaard (3,125 inch) aanwezige panelgaten worden geplaatst. Ze
zijn inmiddels in Amerika goedgekeurd voor meer dan 1.000 een- en
tweemotorige vliegtuigmodellen. Er zijn meerdere GI 275-componenten
leverbaar. n
39_medischgarmin.indd 39 21-01-20 12:10