PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 35
IN THE PICTURE Door: Ruud Vos – Foto’s: Porto Aviation Group
Directeur-eigenaar Alberto Porto van de Italiaanse Porto Aviation Group en diens copiloot Elisa Tomasi
hebben op 15 december 2019 twee verschillende wereldrecords gebroken. Daarbij werd gevlogen met
zowel een Swiss Excellence Airplanes (SEA) Siren RG als een Risen FG.
De recordpogingen werden ondernomen in de zogenoemde RAL2T-
klasse (vliegtuigen met een MTOW van 472,5 kg en een minimale vlieg-
snelheid van 65 km/h) met de tweepersoons Siren FG (Fixed Gear)
met Rotax 912 ULS-aandrijving en een vast landingsgestel, en de Risen
RG (Retractable Gear).
GESLOTEN CIRCUIT
Porto en Tomasi waren met de door een Rotax 912 ULS aangedreven
Risen FG met een gemiddelde snelheid van 155,68 kts (288,33 km/h)
in ieder geval sneller dan de Fransman Eric de Barberini, die destijds
met een Shark ultralight een gesloten parcours met een lengte van 50
km in 10 minuten en 56 seconden overbrugde met een gemiddelde
snelheid van 274,80 km/h.
RECHTE LIJN
Bij de tweede poging moest een afstand van 15 km op geringe hoogte
in een zo kort mogelijke tijd worden overbrugd. Dat record stond al
sinds 2015 op naam van Porto toen hij met een standaard SEA Siren
met intrekbaar landingsgestel 174,86 kts (323,84 km/h) optekende. Sa-
men met Tomasi wist hij dit keer met een standaard Siren een iets ho-
gere gemiddelde snelheid op te tekenen van 182,24 kts (337,5 km/h)
waarbij de afstand in iets minder dan drie minuten werd overbrugd. Bei-
de recordpogingen moeten nog worden erkend door de Fédération Aé-
ronautique Internationale (FAI) in Lausanne.
SERIEPRODUCTIE
Het van oorsprong Zwitserse bedrijf is tegenwoordig onderdeel van de
Italiaanse Porto Aviation Group waarbinnen ook de Alisport Silent E2
Electro motorzwever en Idrovario-propellers worden geproduceerd.
Beide SEA-varianten zijn momenteel in productie en zijn getooid met
een Italiaans MLA-certificaat. De Duitse toelating (MTOW 600 kg) wordt
in de lente van 2020 verwacht. Het dossier en alle testen werden sa-
men met het Duitse DULV volbracht. Deze toelating zal ook dienen als
basis voor het Nederlandse typecertificaat.
Ook de Franse MLA-certificering voor het aldaar nieuwe en verhoogde
MTOW van 525 kg is onderweg en wordt in de zomer van 2020 verwacht.
SWISS EXCELLENCE AIRPLANES
Bijschrift
??
? ?
??
??
Elisa Tomasi en Alberto Porto.
35-36-37-38_inthepicture.indd 35 21-01-20 12:09