Pagina 34 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

34 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
In 1955 verricht de Hughes Tool Company een marktstudie die de vraag
naar goedkope lichte helikopters moet bepalen. In september 1955
wordt begonnen met de bouw van de Model 269 die op 2 oktober
1956 vliegt. Maar het zou tot 1960 duren alvorens Hughes besluit het
model op de markt te brengen, na een FAA-typegoedkeuring in 1959.
Tegen 1963 worden maandelijks twintig exemplaren van Model 269 af-
geleverd. In de lente van 1964 zijn er reeds 314 exemplaren gebouwd.
In dat jaar introduceert Hughes ook een iets grotere variant (driezitter)
met de typeaanduiding Hughes 269B, in 1969 gevolgd door de Hughes
300C (269C) die voor het eerst in maart 1969 vliegt en wordt aange-
dreven door een Lycoming HIO-360-D1A-motor. Met een grotere rotor
stijgt de nuttige lading met 45%. In 1984 neemt McDonnell Douglas
het bedrijf Hughes Helicopters over, maar twee jaar later worden alle
rechten op de ‘300’ verkocht aan Schweizer. Schweizer brengt wel en-
kele aanpassingen aan, maar in grote lijnen blijft het model ongewijzigd.
In 2004 wordt Schweizer overgenomen door Sikorsky Aircraft. De ‘300’
moet een leemte vullen in de catalogus van Sikorsky die middelgrote en
grote helikopters bevat. In februari 2009 wordt de 300C omgedoopt tot
Sikorsky S-300C.
SCHWEIZER RSG
In 2018 verkoopt Sikorsky de rechten aan de Schweizer RSG in Fort
Worth, Texas. Dit bedrijf is verbonden aan de Rotorcraft Services Group
en zal de bestaande vloot ‘269’s’ en ‘300’s’ verder ondersteunen. Sinds
de eerste vlucht werden meer dan 3.000 exemplaren afgeleverd waar-
van nog steeds een groot aantal in dienst is bij vliegscholen, landbouw-
bedrijven en politiediensten. Daarnaast zullen nieuwe exemplaren ge-
bouwd worden in een fabriek op Meacham Airport in Fort Worth.
Inmiddels heeft Schweizer RSG al 25 exemplaren van de ‘300’ verkocht
aan de International Defense and Aerospace Group IDAG. De eerste le-
veringen zijn voorzien voor het derde kwartaal van 2020. IDAG beschikte
voorheen al over dertig ‘300’s’. Schweizer ondertekende inmiddels een
licentie-overeenkomst met AVIC dat zowel volledige helikopters als on-
derdelen in China zal produceren ten behoeve van de Aziatische en Afri-
kaanse markten. De nieuwste variant van de ‘300’ (de 300CBI) wordt
aangedreven door een Textron Lycoming HIO 360-G1A met injectie van
183 pk. Het model wordt standaard geleverd met dubbele besturing. De
piloot kan beschikken over een KY96A communication transceiver, GTX
320A transponder en ACK A-30 blind encoder. Optioneel kan een volle-
dige IFR-uitrusting geleverd worden.
Met regelmaat van de klok worden ‘oudjes’ uit de vergeethoek gehaald die na een facelift terug worden
geplaatst op de markt. Ook binnen de lichte luchtvaart worden oudere ontwerpen opnieuw in productie
genomen, waarbij ze dan wel een ‘update’ krijgen, zoals bij de Hughes 269/Schweizer 300 het geval is.
Bijschrift
HUGHES MODEL 269/SCHWEIZER 300
INDUSTRIE Door: Jozef Mols – Foto’s: Schweizer RSG
??
? ?
SCHWEIZER 300CBI
IN HET KORT
Aantal plaatsen 2
Motor HIO 360-G1A, 183 pk
Tankinhoud 130 l
(250 l met optionele tank)
Leeggewicht 500 kg
MTOW 794 kg
Vne 174 km/h
Kruissnelheid 148 km/h
Vliegbereik 417-815 km
Plafond 3.048 m
??
??
34_schweizer.indd 34 21-01-20 12:08