Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 33
OUTBACK SUV
De al in 2008 Canadees gecertificeerde Expedition E-350 werd destijds
aangeprezen als echte ‘outback’ Sports Utility Vehicule (SUV). Het vier-
deurstoestel heeft een nuttige lading van 680 kg waarbij er met afgetop-
te tanks nog altijd 480 kg mee naar boven genomen kan worden.
Dankzij de grote cabine kunnen vier volwassen passagiers en vijftig kilo
bagage mee. Zonder bagage is er plek voor een vijfde passagier en kan
de E-350 een afstand van 750 nm (1.389 km) overbruggen bij een
kruissnelheid van (156 kts) 289 km/h.
FBA koos destijds voor de zescilinder Lycoming IO-580-B1A met een
vermogen van 315 pk als aandrijving. Dit motorvermogen gecombineerd
met de bijzondere cantilever vleugels en een Harzell-prop met een dia-
meter van 2,34 m verklaart ook waarom de E-350 niet alleen over
STOL-eigenschappen beschikt, maar ook relatief hoge kruissnelheden
aan kan houden tot 159 kts (294 km/h). Er is echter ook een variant
beschikbaar met 300 pk sterke turbocharged Lycoming TIO-540 AH1A-
aandrijving voor (nog) betere (klim)prestaties.
PRODUCTIE
FAB slaagde er tot hun faillissement in dertien E-350’s te verkopen aan
klanten in Amerika en Canada terwijl een enkel exemplaar naar Australië
werd verscheept. De eerste bij PAC in Nieuw-Zeeland gebouwde Expedi-
tion was het veertiende toestel van dit type, en besteld door een Ameri-
kaanse klant. Volgens PAC-directeur Mark Crouch waren er op dat mo-
ment nog twee door Amerikaanse klanten bestelde E-350’s in aanbouw
(Om potentiële Amerikaanse klanten de mogelijkheid te bieden ‘proef te
vliegen’, heeft PAC bij haar Amerikaanse dealer Northwest Back Country
Aircraft, in Boise (Idaho) een exemplaar gestald. Het vliegtuig is momen-
teel gecertificeerd in Canada, Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland).
PAC FBA 2C3. E-350 EXPEDITION IN HET KORT
Aantal inzittenden 4+1
Motor Lycoming IO-580-BIA, 315 pk
Propeller Harzell, driebladig
Spanwijdte 11,64 m
Lengte 8,10 m
Hoogte 3,15 m
Cabine (lxbxh) 2,90 x 1,15 x 1,27 m
Tankinhoud 378 l
Leeggewicht 1.043 kg
MTOW 1.724 kg
Nuttige lading 680 kg
Kruissnelheid 156 kts (289 km/h)
Kruishoogte 8.000 ft (2.438 m)
Max. vluchtduur 6,5 uur
Overtreksnelheid 54 kts (100 km/h)
Startrol 236 m
Startrol 15 m obstakel 392 m
Klimsnelheid 1.091 ft/m (333 m/min)
Landingsrol 185 m
Landingsrol 15 m obstakel 450 m
Bereik 780 nm (1.445 km)
Internet www.aerospace.co.nz
Geschikt voor willekeurig welke terreinsoort. Er zijn veertien E-350 Expeditions gebouwd.
CERTIFICATEN
Bij voldoende marktvraag wordt Europese certificatie overwogen, maar
de PAC-directeur trapt hier op de rem door te melden dat de EASA op-
merkelijk traag is met het uitreiken van nieuwe typegoedkeuringen. Wat
eigenlijk ook gold voor het omzetten van het Canadese naar het Nieuw-
Zeelandse certificaat dat bijna drie jaar vergde…
De fabrikant krijgt momenteel veel aanvragen uit Indonesië. De overheid
van dat land ziet veel heil in het met drijvervliegtuigen verbinden van de
duizenden kleine eilandjes in de archipel.
Als alles volgens plan verloopt, zal de E-350 ook bij de Beijing Pan-Paci-
fic Aerospace Technology joint venture worden gebouwd.
32-33_e350-expedition.indd 33 21-01-20 12:08