PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 31
Het eerste prototype van de An-70 verongelukte echter kort na die eer-
ste vlucht toen het op 10 februari 1995 in botsing kwam met een An-
72 die het testvluchtprogramma begeleidde. Bij het ongeval kwamen al-
le zeven bemanningsleden van de An-70 om het leven, terwijl de An-72
een geslaagde noodlanding kon maken op Gostomel Airport in Kiev.
Na het ongeluk met het eerste prototype rolde een tweede prototype
op 26 december 1996 van de assemblagelijn waarna s/n 01-02 op 24
april 1997 voor het eerst vloog.
Nadien lagen de ontwikkelingen tot 2012 stil waarna het toestel een di-
gitale cockpit kreeg en 13.380 pk sterke Ivchenko-Progress D27 prop-
fan-motoren met contraroterende propellers. In januari 2015 werd het
toestel omarmd door de strijdkrachten van Oekraïne. De meest moder-
ne variant kan 300 paratroopers of 47 ton vracht vervoeren over een af-
stand tot 3.000 km en heeft genoeg aan onverharde banen met een
lengte van 600-800 m.
AN-148-100
Het testprogramma met de ‘AN-1X8 werd in 2007 bekroond met het type-
certificaat waarna het toestel in 2009 in gebruik werd genomen. Het toestel
biedt plaats aan 68 tot 85 passagiers en kan dankzij elk 63 kN sterke Pro-
gress D-436-148 turbofans 2.100 km (148-100A), 3.500 km (148-100B)
dan wel 4.400 km (148-100E) overbruggen bij maximaal 870 km/h.
Van de tot op heden 47 gebouwde An-148’s werden er tot 2015 ook
33 in licentie bij VASO gebouwd, waar de laatste, een AN-148E, op 17
oktober 2018 voor het eerst vloog. Door het conflict met Rusland weert
Antonov alle Russische onderdelen en vervangt die door westerse vari-
anten in een poging de productie van de AN-1X8 familie weer nieuw le-
ven in te blazen.
Uit de An-148-100 werd nadien de An-148-201 ontwikkeld (92-99 pas-
sagiers, 870 km/h, 3.480 km). Ook werd uit het toestel de An-158-100
afgeleid (102 passagiers, 870 km/h, 2.600 km).
Daarnaast bouwde Antonov de An-178, een vrachtvariant met een laad-
vermogen van achttien ton waarvan recent dertien door Oekraïne wer-
den besteld. De fabrikant heeft momenteel vijf An-178 transportvliegtui-
gen op de productielijn staan. Een van deze toestellen is bestemd voor
het Peruaanse ministerie van Binnenlandse Zaken. De componenten
voor dit transportvliegtuig zijn momenteel bijna klaar voor assemblage,
zoals de vleugels (98%), de middelste rompsectie, de staartsectie
(meer dan 70%) en het hoogteroer. De An-178 moet in 2021 aan Peru
geleverd worden.
De Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov herdacht kort voor de jaarwisseling zowel de eerste vlucht van
het viermotorige An-70 transportvliegtuig als de tweemotorige An-148. Het An-70 ‘military STOL’ trans-
portvliegtuig vloog 25 jaar geleden op 16 december 1994, de An-180-100 op 17 december 2004.
Bijschrift
JUBILEA ANTONOV
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Antonov
??
? ?
??
??
An-148-100. An-158-100. An-178.
31_antonov.indd 31 21-01-20 12:07