Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

30 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
STATUSREPORT Door: Richard Schuurman Foto’s: Boeing
TESTFASE
Sinds de rampen met de MAX kan Boeing zich geen enkele misstap ver-
oorloven. Dat is een andere reden dat de 777X achter op schema ligt.
Nadat de MAX-ongelukken ernstige tekortkomingen in zowel systemen
(lees: Maneuvring Characteristics Augmentation System) als de controle-
rende rol van de Federal Aviation Agency blootlegden, ligt ook de 777X
onder een vergrootglas. Boeings eigen Aerospace Safety Committee
heeft het project doorgelicht zonder specifieke aanbevelingen naar bui-
ten te brengen, maar luchtvaartautoriteiten zijn zeer voorzichtig. In de
marge van de Dubai Airshow sprak FAA-baas Steve Dickson met Boeing
en klanten over de certificering van de 777X. Daarbij heeft Emirates aan-
gedrongen op een uitvoerige testfase van ten minste zestien maanden,
inclusief motortests in de hitte van de Emiraten. Europa’s EASA en ande-
re autoriteiten hebben een onafhankelijke beoordeling van de certifice-
ring opgeëist.
LAUNCH CUSTOMERS
Het is dus niet te zeggen wanneer launch customer Lufthansa en Emi-
rates hun eerste 777-9’s in ontvangst kunnen nemen. “Volgens contract
zouden we de eerste in juni moeten krijgen en dit jaar nog zeven, maar ik
kan er nu niets zinnigs over zeggen”, aldus Emirates-president Sir Tim
Clark, die in juni 2020 terugtreedt. Emirates was in 2013 de grootste klant
voor de 777X met orders voor 115 -9’s en 35 kleinere -8’s. Na omzetting
van aanvullende orders stonden er in november 156 in Boeings order-
boek, maar tijdens de Dubai Airshow zette Emirates dertig bestellingen
om in de 787-9’s. In december bleek dat nog eens elf X’en op bevestiging
wachten, zodat Emirates netto nu 115 777X’en in bestelling heeft staan.
In welke mix wil Emirates niet zeggen, maar zij benadrukt dat de -8 nog
steeds onderdeel is van het pakket. Tot chagrijn van Clark moest hij afge-
lopen augustus via de media horen dat Boeing de 777-8 voor onbepaal-
de tijd heeft uitgesteld. Emirates zou volgens berichten nog 25 -8’s wil-
len afnemen, maar Qatar Airways overweegt haar tien bestelde -8’s om
te zetten in -9’s, zodat haar vloot straks bestaat uit zestig 777-9’s. Daar-
mee lijkt de -8 vooralsnog een niche-toestel.
ORDERS
Boeings orderboek bevat nu 309 777X’en. Dat is inclusief 25 voor Eti-
had, al bevestigt de maatschappij dat zij er maar zes afneemt. Lufthansa
heeft in oktober veertien orders omgezet in opties en beperkt de vloot
tot twintig. ANA en Singapore hebben elk twintig stuks besteld, Cathay
21. British Airways was afgelopen maart de laatste nieuwe klant voor
achttien -9’s. De status van tien toestellen voor niet-genoemde klanten
(al vermeld sinds juni 2015) is ongewis.
PROJECT SUNRISE
De voorkeur van Qantas voor de Airbus A350-1000 voor Project Sunrise
is een tegenvaller voor de 777X. Toch verwacht Boeing tot 2038 een
markt voor 8.340 widebodies, al lijkt die voor de echt grote toestellen
als de -9 omgeslagen. Dat is een zorg voor later. Eerst moet de 777-9
de lucht in om te bewijzen dat zij daadwerkelijk – zoals Boeing claimt –
“’s werelds meest efficiënte twinjet is, met in elk opzicht prestaties zon-
der weerga.”
De IAG-groep tekende voor 42 vliegtuigen.
Lufthansa heeft veertien orders omgezet in opties en beperkt de vloot tot twintig.
28-29-30_boeing777x.indd 30 21-01-20 12:05