PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 29
STILLE ROLL OUT
WH001 mocht dus niet vliegen. Een week na de ramp met de MAX van
Ethiopian in maart was zij zonder mediavertoon gepresenteerd. Sinds ju-
ni deed zij in Everett al taxiënd systeemtests, waaronder het inklappen
van de vleugeluiteinden en in augustus de rejected take-off met rem-
men op volle snelheid. In november werden de gemodificeerde GE9X-
motoren gemonteerd, al moest eentje daarvan weer retour naar GE om-
dat die tijdens de landing in een Antonov An-124 lichte schade opliep.
Ook WH002 heeft motoren, terwijl aan testvliegtuigen WH003, 004
(beide later voor Lufthansa) en 006 (Emirates) volop wordt gewerkt.
TESTINCIDENT
Toen werd het 5 september. Werklieden hoorden die donderdag een
luide knal vanuit gebouw 45-12, waar sinds bijna een jaar de eerste
777-9-romp statische tests had ondergaan. In de laatste minuten van
een test om de belastbaarheid van de vleugels en romp vast te stellen,
knalde de romp uit elkaar.
Boeing meldde aanvankelijk alleen dat een deur van het vrachtruim bij
plotselinge decompressie uit de romp was geslagen, maar de Seattle
Times onthulde in november de werkelijke schade: de kiel van de romp
was achter de vleugels volkomen opengescheurd, cabinedeuren die ge-
woonlijk naar binnen opengaan, lagen op de grond. Op het moment
van het incident waren de koolstofvezel-vleugels ruim 8,5 meter om-
hooggetrokken (een halve meter hoger dan eerder bij de 777), terwijl
tegelijk de neus en staart van de op hogere cabinedruk gebrachte romp
naar beneden werden gedrukt bij een belasting van anderhalve keer
normaal.
Hoewel ernstig, lijkt het incident geen gevolgen te hebben voor de certi-
ficering van de 777X, omdat de omstandigheden zeer uitzonderlijk zijn
geweest en 99 procent van alle tests al was uitgevoerd.
Bijschrift
??
? ?
??
??
Begin 2019 rolt de 777-9 uit de spuithal.
De voor de 777X ontwikkelde GE9X turbofan. (Foto: GE Aviation)
28-29-30_boeing777x.indd 29 21-01-20 12:05