28 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
Toen in november 2013 de eerste orders werden geplaatst, rekende
Boeing voorzichtig op een eerste vlucht in oktober 2018. Dat werd ver-
volgens maart 2019, toen juni en uiteindelijk het eerste kwartaal van
2020. De reden voor de vertraging ligt niet eens bij het toestel zelf. De
ontwerpfase en bouw van de eerste exemplaren sinds 2017 zijn redelijk
vlot verlopen en er zijn acht -9’s gebouwd, al schakelt Boeing na proble-
men met gerobotiseerde fabricage van rompdelen weer over op een
combinatie van mens en machine. De voornaamste vertraging ligt bij
motorbouwer General Electric. Eind 2018 ontdekte GE onvolkomenhe-
den aan het bedieningssysteem van de stator vanes, de verstelbare pro-
fielen bij de tweede hogedrukcompressor van de GE9X. Dat zorgde voor
uitstel van de eerste vlucht tot maart 2019, al ging het testprogramma
met GE’s 747-400 gewoon door.
Net toen dit probleem was opgelost, openbaarde zich een nieuw euvel aan
de stator vanes zelf. In een bepaalde stand liep de temperatuur in de com-
pressor zo hoog op dat compressorbladen sneller zouden slijten. De vanes
zijn opnieuw ontworpen, maar pas in november waren de laatste tests afge-
rond. Boeing had de eerste vlucht toen al naar 2020 verschoven.
De 737 MAX heeft bij Boeing topprioriteit, maar minstens zo belangrijk is de voortgang van de 777X. De
achterstand moet in 2020 worden ingelopen. Maar dit kwartaal moet het dan gebeuren: de langver-
wachte eerste vlucht van de Boeing 777-9. Prototype WH001 (registratie N779XW) is er eigenlijk al sinds
juni klaar voor, maar toch ligt het 777X-programma flink achter op schema.
PROJECT 777X HEEFT WAT IN TE HALEN
STATUSREPORT Door: Richard Schuurman – Foto’s: Boeing
Het 777X-programma werd in november 2013 gelanceerd. November 2018: contouren van het eerste prototype.
28-29-30_boeing777x.indd 28 21-01-20 12:05