PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 25
De Friese (bouw)ondernemer Lieuwe Koonstra heeft iets met zelfbouw.
Nadat hij rond 1985 in een Cessna 152 op Eelde zijn PPL had gehaald,
volgden vluchten in de Grumman Tiger (“die bij een overtrek graag over
een vleugel wil wegvallen”), Cessna’s en Pipers. Maar voor die tijd leef-
de al langer de wens een eigen vliegtuig te bouwen. “Het is een beetje
uit een hobby voortgekomen”, zegt hij. “Ik houd me graag bezig met
techniek en wilde altijd al mijn eigen vliegtuig bouwen. Want een vlieg-
club genoot niet mijn voorkeur. Je bent in zo’n club veel te afhankelijk
van anderen. Met een eigen toestel heb je dat probleem niet. Daarmee
kun je vertrekken en terugkomen wanneer dat jou het beste uitkomt.” In
die periode werd samen met een ‘maat’ een begin gemaakt met de
bouw van een Pottier P.180.
ULTRAVIA PELICAN
Piloten uit de zelfbouwwereld kennen Koonstra vooral via onder meer
de Ultravia Pelican die hij destijds via Friesland Aviation importeerde.
Daarvan werden er vijftien verkocht. Koonsta: “Dat was nog in een tijd
waarin je met een zelfgebouwd vliegtuig mocht leren vliegen. Ik maakte
Bijschrift
??
? ?
??
??
Alle onderdelen zijn gecertificeerd en gestempeld.
Voorgeboorde panelgaten met bijpassende kabels…
… waarna de beeldschermen geplaatst kunnen worden. (Foto: Ruud Vos)
Perfect afgewerkte lederen bekleding.
24-25-26-27_frisianair.indd 25 21-01-20 12:01