PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 23
sche’ aandrijftijdperk voor commerciële vliegtuigen. Om dat mogelijk te
maken, werd een in maart 1957 geleverde DHC-2 Beaver ontdaan van
haar 450 pk sterke Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior radiaalmotor.
Daarvoor in de plaats kwam een 750 pk sterke elektrovariant van het
Amerikaanse magniX.
MIDDLE MILE
Niet alleen McDougall glom die dag van trots. Ook magniX-directeur
Roei Ganzarski stak zijn vreugde niet onder stoelen of banken. Volgens
hem staat de commerciële luchtvaart aan de vooravond van een mas-
sieve omwenteling van fossiele brandstof naar schone elektrische aan-
drijving die zowel het milieu zal ontlasten als de prijs per gevlogen mijl
naar beneden zal drukken. De motorproducent mikt duidelijk op het zo-
genoemde ‘Middle-Mile’ segment met vliegafstanden liggend tussen de
50-1.000 nm (92-1.852 km) met plek voor 5-9 passagiers. In deze ca-
tegorie worden niet alleen Beavers, maar ook vliegtuigen als de Cessna
C208 Caravan of Beechcraft King Air 250 veelvuldig ingezet. Volgens
magniX zijn hier elektrische aandrijfsystemen met motorvermogens van
375-750 pk uitstekende vervangers voor door fossiele brandstof aange-
dreven varianten. En dat niet in de laatste plaats vanwege hun betrouw-
baarheid en veiligheid.
KORTE VLUCHTEN
De ePlane kan een uur vliegen op een enkele lading. Dat lijkt (te) wei-
nig omdat de autoriteiten eisen dat een vlucht onder VFR voor een half
uur brandstof moet hebben om uit te kunnen wijken. Maar het meren-
deel van de door Harbour Air uitgevoerde vluchten duurt korter dan 25
minuten zodat dit vooralsnog geen probleem is. Bovendien zijn volgens
de magniX-directeur de besparingen groot. Ganzarski rekent voor dat
een Beaver op een vlucht van 100 nm (185 km) goed is voor een
brandstofrekening van 300 tot 400 dollar. Bij de elektrische variant val-
len die kosten in het niet: 4 tot 10 dollar, afhankelijk van de bron. Zowel
magniX als Harbour Air wil na de certificatie gaan onderzoeken op welke
manieren het vliegbereik vergroot kan worden. Ondertussen wordt door
magniX ook de eerste vlucht met de driemotorige Eviation Alice voorbe-
reid, waarbij een vliegbereik wordt voorzien van meer dan 650 nm
(1.200 km) plus reserve. Daarnaast wordt in samenwerking met het
Amerikaanse AeroTEC gewerkt aan de eerste vlucht van een aangepaste
Cessna 208B Caravan met eveneens een 750 pk sterke magni 500
elektromotor voor het brandschot.
MOGELIJKHEDEN
De plannen zijn in ieder geval ambitieus en McDougall ziet volop moge-
lijkheden voor de door hem in 1982 opgerichte luchtvaartmaatschappij
die langs de noordkant van de Amerikaanse westkust en Canada met
veertig (drijver)vliegtuigen dagelijks tot 300 vluchten uitvoert. Naast
rondvluchten met toeristen worden vanuit Vancouver ook twaalf lijndien-
sten uitgevoerd naar onder meer Victoria, Seattle en Richmond. Goed
voor 500.000 passagiers op jaarbasis.
Zo is de motor ingebouwd.Greg McDougall (l) en Roei Ganzarski.
KERNGEGEVENS MAGNIX MAGNI 500
Continu motorkoppel 2.814 Nm
Continu vermogen 560 kW (750 pk)
Continu toerental 1.900 tpm
Max. toerental 3.000 tpm
Gewicht 135 kg
22-23_harbourair.indd 23 21-01-20 12:00