22 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
Wereldwijd wordt momenteel binnen zo’n 170 programma’s gestudeerd
op elektromotoraangedreven luchtvaartuigen. Het merendeel daarvan
richt zich op de General Aviation en kleinere ‘urban air taxi’s’. De lijst vlie-
gende testexemplaren en demonstrators is hier al aardig aan het groei-
en. Zo is de Chinese Ehang 216 al volop in productie terwijl de Duitse
Volocopter VoloCity op het punt staat in serie te worden geassembleerd
in het ‘urban air taxi’-segment. Ook in het General Aviation-segment
vliegt inmiddels het nodige rond: de (reeds naar het museum verhuis-
de) Airbus E-Fan Plus, Bye Aerospace eFlyer 2, Extra Aircraft 330LE,
Equator Aircraft P2 Xcursion (Noorwegen), Evektor SportStar EPOS, Flight
Design F2e, H55 Bristell Energic, Magnus eFusion, en niet te vergeten
de Pipistrel Alpha Electro en de Zall Jihlavan, Skyleader 400. Met als
meest recente nieuwkomer de Chinese RX4E.
Harbour Air heeft echter met de ePlane de primeur waar het gaat om
kleine commerciële passagiersvliegtuigen.
NIEUW TIJDPERK
Volgens directeur en Harbour Air-oprichter McDougall werd op 10 de-
cember niet alleen luchtvaartgeschiedenis geschreven, maar ook een
nieuw tijdperk ingeluid. Nadat op 17 december 1903 de Wright Brothers
als eerste een gemotoriseerde vlucht uitvoerden, duurde het tot 27 au-
gustus 1939 voordat het eerste turbojet-aangedreven vliegtuig de lucht
in ging. De Heinkel He 178 V1 luidde daarmee het tweede aandrijftijd-
perk in. Bijna 116 jaar later is nu een begin gemaakt met het ‘elektri-
De eerste vlucht duurde krap vier minuten, maar toch werd op 10 december 2019 door Greg McDougall
luchtvaartgeschiedenis geschreven. Want het was voor het eerst dat een elektromotoraangedreven pas-
sagiersvliegtuigje het luchtruim koos. Het toestel? Een DHC-2 De Havilland Beaver op drijvers die in het
Canadese Richmond met McDougall achter de knuppel vanaf de Fraser River de lucht in werd getrokken
door een 560 kW (750 pk) sterke magniX magni 500 elektromotor.
HARBOUR AIR ePLANE
ONTWIKKELINGEN Door: Ruud VosF- Foto’s: Harbour Air
22-23_harbourair.indd 22 21-01-20 12:00