Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
Uit de hele wereld komen mensen om in ons prachtige land
en bij onze voortreffelijke, uiterst voordelige vliegscholen de
schone kunst van het vliegen onder de knie te krijgen. Grap-
je. Nikolai komt oorspronkelijk uit Wit-Rusland, maar werkt in
Amsterdam, en is met vrouw en dochtertje neergestreken in
Bussum. Om de hoek ligt vliegveld Hilversum, dus dat vlieg-
veld is het geworden om te gaan leren vliegen.
Had je geen enkele vliegervaring?
“Nee, ik heb ooit alleen wat kleine tochtjes gemaakt als
passagier, boven de stad Minsk. Dat was in een Diamond
DA-40.”
Je bent hier pas gaan lessen dus?
“Ja, het plan was om precies op mijn verjaardag te begin-
nen, zodat ik op mijn volgende verjaardag misschien mijn
brevet zou kunnen halen. Ik ben nu halverwege, dus ik lig
op schema. Ik had toen ik solo ging 21 uur, dus dat is best
okay. In totaal heb ik nu een kleine dertig uur.”
Heb je destijds niet overwogen om in Wit-Rusland te gaan
lessen?
“Jawel, maar de regelingen zijn volledig verschillend, er is
nog geen distance-learning voor de theorie, en het is nog
een stuk duurder ook! En ik woon nu hier…”
Het doel is pleziervluchten maken?
“Heel misschien wil ik in de verre toekomst wel beroeps-
vlieger worden. Het is alleen een heel kostbare zaak. Ik
zoek nog een paar sponsors, dus wie nog wat centjes heeft
liggen, graag! Maar zonder gekheid: ik wil misschien modu-
lair gaan trainen, zodat ik straks met een CPL in het week-
end uren kan maken. En misschien is er ooit ook nog een
mogelijkheid om in de VS werken en leren vliegen te com-
bineren. Maar dat is erg lange termijn allemaal…”
Oefen je wel eens met de simulator?
“Nee, vrijwel nooit. Cees zegt altijd dat je alle handelingen
in het vliegtuig intuïtief moet leren uitvoeren. Je moet alle
handelingen in je ‘muscle memory’ krijgen, als het ware. En
ook de oriëntatie op wat je buiten ziet en hoort, is erg be-
langrijk. Nog afgezien van de instrumenten. De stand van
de horizon, het geluid van de motor, dat soort dingen. Daar
word je een goeie piloot van.”
De dag van de solo, zag je het aankomen?
“Soms denk ik dat solo gaan een gecalculeerd risico is. Je
zou eigenlijk al je training achter de rug moeten hebben, en
je theorie gehaald moeten hebben om solo te gaan, toch?
Hoe dan ook: op een gegeven moment ben je er gewoon
klaar voor. Toen ik ‘s morgens aankwam op Hilversum,
dacht ik: vandaag kan het wel eens gebeuren. Het was
schitterend weer en het vliegveld lag er prachtig bij. Maar
eerlijk is eerlijk dacht ik ook even: als het straks fout gaat,
dan zie ik al dit moois nooit meer terug! Drie kwartier heb-
ben Cees en ik geoefend en alle scenario’s doorgenomen,
en zelfs twee keer een ‘engine failure’ gedaan op down-
wind, waarbij we een heel scherpe bocht naar het veld
O SOLO MIO Door: Goof Bakker – Foto’s: Moniek Quist/SnowWhite Photography
“OEI, ALS HET STRAKS MIS GAAT…
… dan zie
ik Moeder
Aarde nooit
meer terug.”
Naam Nikolai Sharangovich
School Dwarf, Hilversum
Toestel Cessna-150
Instructeurs Cees Quist en Paul Grif-
fioen
Uren tot solo 21
Leeftijd 32
Job IT’er bij Catawiki
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
20-21_osolomiotake-off.indd 20 21-01-20 11:59