Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 15
UNITED AIRCRAFT CORPORATION
TOYOTA
Niet alleen de Koreaanse autofabrikant Hyun-
dai (zie p. 52) maar ook de Japanse Toyota
Motor Corporation ziet toekomst in het eVTOL-
concept. Deze fabrikant is zelfs zo overtuigd
van deze toekomst dat het bedrijf 394 miljoen
dollar extra gaat investeren in het Amerikaanse
Joby Aviation dat een elektrische airtaxi heeft
ontwikkeld. Toyota investeerde al eerder in Jo-
by, evenals een hele reeks investeerders die
het totale ontwikkelingsbudget verder lieten
oplopen naar 720 miljoen dollar.
Joby’s luchtvaartuig biedt plaats aan vier perso-
nen en een piloot, en kan op een enkele ac-
culading bij een kruissnelheid van 150 mph
(240 km/h) een afstand van ruim 150 mijl
(240 km) overbruggen. n
VICKERS AIRCRAFT
Vickers Aircraft heeft definitief gekozen voor de
141 pk sterke Rotax 915iS als aandrijving voor
hun Wave amphibian. Vickers werkt sinds
2015 aan het op de markt brengen van een
directe concurrent van de Icon Aircraft Icon A5.
In tegenstelling tot dat toestel krijgt de Wave
geen MTOW van 620, maar 839 kg. Eerder
was besloten de Wave uit te rusten met een
viercilinder CMG Titan IO-340CC-motor met
een vermogen van 180 pk. n
IL-96-400M
Bij VASO in Voronez worden de contouren zichtbaar van het Ilyushin Il-96-400M verkeers-
vliegtuig voor de lange afstand. De Il-96-400M krijgt een 8,59 m langere romp dan de huidi-
ge Il-96-300 die op 28 september 1988 voor het eerst vloog en waarvan ongeveer dertig
exemplaren zijn geproduceerd door VASO. Dat toestel moet vanaf 2020 worden uitgefaseerd.
Om de ontwikkelingskosten te drukken, wordt gebruikgemaakt van de romp van het Il-96-
400T vrachtvliegtuig. Daardoor kan de M-variant plaats gaan bieden aan 305 passagiers (drie
klassen), 350 reizigers (twee klassen) of 402 vlieggasten (enkele klasse). Gesproken wordt
over een maximaal vliegbereik van 10.000 km waarbij de aandrijving zal geschieden door Avi-
advigatel PS-90A-1 turbofans. n
IL-114-300
Op het Ilyushin Aviation Complex is het pro-
totype van het eerste Ilyushin IL-114-300
turboprop vliegtuig in ‘testkleuren’ gespoten.
De hiervoor gebruikte coating zal tijdens toe-
komstige testvluchten beproefd worden op
weerbestendigheid, sterkte en elasticiteit. In
de aanloop naar de eerste vlucht eind 2020
wordt gelijktijdig bij VASO, Aviastar SP en
Sokol gewerkt aan onderdelen voor nog
eens twee prototypes die bij MiG in Lukho-
vitsy zullen worden geassembleerd. Gemikt
wordt op certificatie in 2022 gevolgd door
serieproductie van het nieuwe regionale ver-
keersvliegtuig een jaar later. n
CR929
Technici van de Russische United Aircraft Corporation (UAC) en hun Chinese COMAC-colle-
ga’s voeren momenteel windtunnelproeven uit met een schaalmodel van de nieuwe CR929
Long-Range Wide-Body Commercial Aircraft (LRWBCA). De tests worden uitgevoerd met een
High Speed Standard Model (HSM) dat gezamenlijk was ontworpen door Russische en Chi-
nese ingenieurs waarna het in China in schaal 1:39 werd vervaardigd. Daarna werd het mo-
del in de transsonische T-128 windtunnel van het Russische onderzoeksinstituut TsAGI aan
meerdere tests onderworpen. Vergelijkbare tests werden al eerder in China uitgevoerd. Door
de testresultaten met elkaar te vergelijken, hopen de ontwerpers tot een optimaal ontwerp te
komen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 21-01-20 11:57