Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
14 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020
PT DIRGANTARA INDONESIA
TECNAM
De in december 2016 geïntrodu-
ceerde Tecnam P2002 Sierra MkII is
kort voor de jaarwisseling onder de
laatste versie van de EASA Basic Re-
gulation goedgekeurd voor een
MTOW Ultralight (UL) van 600 kg.
Door deze nieuwe regeling kunnen
de luchtvaartautoriteiten van de bij
de EASA aangesloten lidstaten het toestel ook onder deze regeling certificeren. Het eerste land dat
daarvan gebruikmaakte was Duitsland waar het Deutscher Ultraleichtflugverband e.V. (DULV) een
eerste typecertificaat uitreikte. Volgens Tecnam een belangrijke mijlpaal omdat de door het DULV
uitgereikte typecertificaten in veel Europese landen erkend worden. Dankzij het hogere startge-
wicht kunnen meer veiligheid verhogende zaken mee aan boord als een ballistische reddingspara-
chute, meer brandstof en meer avionica. Er zijn meerdere avionica-opties beschikbaar: analoog (al
dan niet met Garmin GPS), Dynon SkyView (twee displays, beide 25 cm diameter), Garmin G3X
en Garmin G3X Night. n
SONERAI MINI-RACER
Kitfabrikant Sonex heeft de rechten in handen
gekregen van de eenpersoons Sonerai. Het
sportieve vliegtuigje werd begin jaren zeventig
door Sonex-ontwerper John Monnett in de
markt gezet om te voldoen aan de eisen van
de door de Professional Race Pilots Associati-
on (PRPA) opgestelde Formula Vee Racing-re-
gels voor vliegtuigen die werden aangedreven
door een luchtgekoelde Volkswagenmotor met
een cilinderinhoud van 1.600 cc. De nieuwe
Sonerai I daarentegen kan worden uitgerust
met motoren met een cilinderinhoud liggend
tussen 1.600 en 2.180 cc. Ook leverbaar als
de 45,7 cm langere Sonerai II met een span-
wijdte en lengte van 6,91 m bij een hoogte
van 1,52 m. De vliegtuigen zijn opgetrokken
uit met doek overtrokken stalen buis terwijl de
vleugels bekleed zijn met 2024-T3 Alclad alu-
minium met een dikte van 6 mm voor de rib-
ben en beplating, en 1 cm voor de vleugellig-
gers. De cowling is van glasvezel terwijl 40 l
brandstof kan worden meegenomen. Afhanke-
lijk van de motorkeuze begint het leeggewicht
bij 222 kg bij een MTOW van 340 kg en een
nuttige lading van 100 kg. Er wordt een Vne
voorzien van 225 mph (362 km/h) en een
kruissnelheid van 150-190 mph (245-305
km/h) bij 65% motorvermogen (afhankelijk
van de gekozen motor) bij een vliegbereik van
300 sm (483 km). Andere kerngetallen: klim-
men 1.000 f/min (305 m/min) na een start-
aanloop van 180 m, een overtreksnelheid van
55-60 mph (88,5-97 km/h) en een maximale
belastbaarheid van +6/-6G.
Piloten wacht een cockpit met een breedte
van 51 cm. Het toestel wordt vanaf tekening
gebouwd waarbij een setje bouwtekeningen
op schaal 145 dollar kost. n
ELANG HITAM
PTDI heeft kort voor de jaarwisseling een in eigen beheer ontwikkelde onbemande Medium
Altitude Long Endurance (MAL) drone geïntroduceerd, de Elang Hitam (Zwarte Arend). In de
loop van 2020 zal een tweede prototype worden gebouwd voor onder meer structurele
sterktetests. De drone moet bij indiensttreding rond 2024 tot dertig uur onafgebroken kun-
nen vliegen op FL200 (6.096 m) bij een kruissnelheid van 235 km/h. Er wordt een startaan-
loop voorzien van 700 m. De Zwarte Arend zal worden ingezet voor onder meer het opspo-
ren en bestrijden van smokkelactiviteiten, piraterij, terrorisme en het voorkomen van diefstal
van natuurlijke hulpbronnen. Op termijn kan het ook worden uitgerust met een wapenlast. n
N219 NURTANIO
Het bestuur van de Indonesische provincie
Atjeh heeft bij PT Dirgantara Indonesia (PT-
DI) vier N219 Nurtanio turbopropvliegtuigen
besteld. De intentieovereenkomst werd tij-
dens de Singapore Air Show 2018 getekend.
Voorafgaand aan de leveringen in 2020 en
2021 zal PTDI tevens betrokken worden bij
de exploitatie van luchttransport in deze ei-
landenrijke provincie waar maar 44 van de
180 eilanden bewoond zijn. De Nurtanio
heeft een Garmin G1000 cockpit en biedt
plaats aan negentien passagiers in 2+1-op-
stelling. Dankzij de cabine-afmetingen kan er
ook tot 2,5 ton vracht mee in drie D2-con-
tainers. Door de twee elk 845 pk sterke
Pratt & Whitney PT6A-42-turboprops aange-
dreven vierbladige Hartzell-propellers is met
de N219 een kruissnelheid mogelijk tot 352
km/h bij een vliegbereik van 480 nm (889
km) op maximaal FL240 (7.315 m). Het
toestel heeft een maximaal startgewicht van
7.030 kg bij een nuttige lading van 2.313 kg.
Voor de bijna zes miljoen dollar kostende
turboprop is sprake van een groeiende be-
langstelling. In oktober 2018 tekende de In-
donesische regionale luchtvaartmaatschappij
PT Avistar Mandiri een intentieverklaring
voor de aankoop van twintig N219’s. Eerder
bestelden al de Indonesische regionale
luchtvaartmaatschappijen Lion Air (50 met
opties op 50), Buana Air (20 met opties op
10) en Trigana Air Service (10 met 5 opties)
N219 Nurtanio’s. PTDI was voornemens na
certificatie van de turboprop in 2019 zes
vliegtuigen te bouwen, maar gemikt wordt
nu op certificatie in 2020 waarna in 2021
de leveringen kunnen beginnen. Daarbij
wordt voor 2021 gemikt op acht vliegtuigen,
gevolgd door 24 in 2022 en 36 een jaar la-
ter. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 21-01-20 11:56