Pagina 13 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2020 13
LOCKHEED MARTINLEONARDO COMPANY
SAFRAN HELICOPTER ENGINES
Safran Helicopter Engines heeft het EASA-typecertifi-
caat ontvangen voor de nieuwe Aneto-1K turboshaft.
Safran ontwikkelde deze motor voor de ‘super medi-
um’ Leonardo AW189 K waarbij de Aneto-1K turbo-
shaftmotoren elk 2.500 pk leveren. Met de helikopter
werden sinds 9 maart 2017 al proefvluchten uitge-
voerd bij de Leonardofabriek. Vergeleken met de GE
Aviation CT-varianten levert de Aneto-K1 520 pk meer.
Tijdens de testvluchten werd speciale aandacht be-
steed aan zogenoemde Weight, Altitude and Temperature (WAT) condities die bepalend zijn voor
de prestaties van een helikopter. Leonardo verkocht tot op heden meer dan 150 GE Aviation CT7
aangedreven AW189 helikopters. Met ruim dertig geleverde toestellen van dit type is inmiddels
meer dan 25.000 uur gevlogen. n
C-130J
Lockheed Martin mag de komende jaren
vijftig C-130J Super Hercules transportvlieg-
tuigen leveren aan de Amerikaanse over-
heid. De toestellen waren al in augustus
2016 als mogelijke order genoemd, maar
het contract werd kort voor de jaarwisseling
geformaliseerd. In eerste instantie worden
tussen 2021 en 2025 tot 21 C-130J’s gele-
verd, maar de totale order leidt tot levering
van 24 HC/MC-130J’s aan de U.S. Air Force,
twintig KC-130J’s aan het U.S. Marine Corps
en zes HC-130J’s voor de Amerikaanse kust-
wacht. n
F-35B LIGHTNING II
De exportcommissie van de Amerikaanse
Senaat heeft groen licht gegeven voor de
export van F-35B Lightning II gevechtsvlieg-
tuigen naar Singapore. Dat land wil voor de
Republic of Singapore Air Force in ieder ge-
val vier F-35B Short TakeOff/Vertical Landing
(STOVL) vliegtuigen bestellen met opties op
nog eens acht. Onderdeel van de order zijn
tevens dertien F135-motoren en de nodige
(elektronische) wapensystemen. Daarmee
wordt de RSAF de zesde gebruiker van dit
type dat inmiddels door het U.S. Marine
Corps, het Verenigd Koninkrijk en Italië is be-
steld terwijl Japan en Zuid-Korea op het
punt staan dit te doen. Singapore gaf in ja-
nuari 2019 te kennen F-16C/D/D+ ge-
vechtsvliegtuigen bij drie squadrons te willen
moderniseren. n
F-35 LIGHTNING II
Lockheed Martin heeft vorig jaar 134 F-35 Lightning II-varianten afgeleverd, 47 procent meer
dan in 2018 toen 91 F-35’s de fabrieken in Amerika en Italië verlieten. Toestel 134 was een
F-35B bestemd voor het U.S. Marine Corps. De 134 toestellen waren bestemd voor de Ame-
rikaanse strijdkrachten (81), internationale partners (30) en exportlanden (23). Vergeleken
met 2016 is zelfs sprake van een afleveringsverdubbeling toen 66 gevechtsvliegtuigen van dit
type de fabriek verlieten. Eind 2020 moeten het er zelfs 141 worden en in 2023 wordt ge-
mikt op 160, verdeeld over de drie varianten. Er zijn tot op heden 490 F-35’s geleverd. Het
toestel wordt wereldwijd ingezet van 21 operationele bases en wordt inmiddels gevlogen
door 975 opgeleide piloten en onderhouden door 8.585 technici. n
TH-119
De Leonardo Company heeft een Ameri-
kaanse order binnengehaald waardoor in
eerste instantie 32 TH-119 helikopters ge-
leverd mogen worden aan de U.S. Navy.
De Italiaanse fabrikant schoof de in mei
2016 geïntroduceerde TH-119 IFR-trai-
ningshelikopter naar voren als mogelijke
opvolger voor de TH-57 Sea Rangers die
bij de U.S. Navy aan vervanging toe zijn.
De order kan mogelijk oplopen tot in to-
taal 125 TH-119’s die in de Amerikaanse
Leonardo-vestiging in Philadelphia zullen
worden gebouwd. De nu bestelde heli-
kopters moeten eind 2021 zijn geleverd.
Behalve Leonardo dong ook Airbus Heli-
copters met de H135 mee naar deze op-
dracht. n
AW609
Bij de Amerikaanse vestiging van Leonar-
do heeft kort voor de kerstdagen het vier-
de prototype van de AW609 tiltrotor voor
het eerst gevlogen. Het toestel is het eer-
ste serieconforme type dat moet dienen
als testmodel voor de nieuwe zogenoem-
de Powered Lift klasse waarvoor de Ame-
rikaanse FAA een typecertificaat moet af
gaan geven. De AW609 wordt aangebo-
den in de klasse met een MTOW van
8.000 kg bij een nuttige lading van 2.860
kg. Er wordt een kruissnelheid voorzien
van 275 kts (510 km/h) op FL250 (7.620
m) en een vliegbereik van 700 nm
(1.389 km). Met extra tanks loopt dit op
tot 1.000 nm (1.852 km). De Amerikaan-
se ERA Group wordt launch customer en
zal na certificatie in 2020 twee AW609’s
ontvangen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 13 21-01-20 11:56