Pagina 77 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 77
De HK-4544 tijdens de take-off van bogotá airport (foto: Santiago escobar)
Datum 31 oktober 2016
Type (reg. nr.) de Havilland Canada DHC-4T Caribou (PK-SWW)
Maatschappij Puncak Regency Administration
Slachtoffers (inzittenden) 4 (4)
Plaats nabij Ilaga, Indonesië
De lokale overheid van Puncak in indonesisch Papoea verloor een Turbo Cari-
bou tijdens een vrachtvlucht van Timika naar ilaga. Het vliegtuig raakte bij de na-
dering een berg.
De Caribou vloog oorspronkelijk bij de Keniaanse luchtmacht en was in 2014
omgebouwd met PT6a-turbinemotoren. De kist was nog maar twee maanden
actief in Papoea.
Datum 28 november 2016
Type (reg. nr.) Avro RJ.85 (CP-2933)
Maatschappij laMia
Slachtoffers (inzittenden) 71 (77)
Plaats nabij Rionegro/Medellín Airport (MDE),
Colombia
bij het ongeval met LaMia ging vrijwel het hele braziliaanse voetbalteam Chape-
coense verloren. De rJ.85 was gehuurd om het team naar de eerste finalewed-
strijd te vliegen van de Copa Sudamericana. aanvankelijk zou het vliegtuig van
São Paulo, brazilië via Cobija, bolivia naar Medellín, Colombia vliegen. Maar de
luchtvaartverdragen tussen bolivia en brazilië stonden dat niet toe. De vlucht ver-
trok nu in Santa Cruz, bolivia, rechtstreeks naar Medellín, een afstand van 2.983
km. Voor een volgeladen rJ.85 is dat eigenlijk te ver. Dat was wel duidelijk uit het
vluchtplan. De verwachte vliegtijd (4 u 22 min) was gelijk aan de fuel endurance.
Onderweg uitte de copiloot zijn twijfel over de haalbaarheid, maar er werd be-
sloten door te vliegen.
Toen het vliegtuig Medellín genaderd was, moest het even in een holding omdat
een VivaColombia a320 met een technisch probleem uitweek naar rionegro/Me-
dellín airport. even daarvoor had de bemanning al een Master Caution waarschu-
wing gehad dat ze nog maar voor twintig minuten brandstof hadden. Ook nadat de
eerste motor uitviel werd de verkeersleiding niet op de hoogte gebracht van de pro-
blemen. Pas toen alle vier de motoren uitgevallen waren, meldde de bemanning dat
het elektrisch systeem was uitgevallen door brandstofgebrek. Het vliegtuig gleed over
bergachtig gebied richting de landingsbaan, maar op achttien kilometer voor de baan
raakte de kist een bergrug. Van de 77 inzittenden overleefde zes het ongeval.
Datum 05 december 2016
Type (reg. nr.) Swearingen SA227-AC Metro III (n765FA)
Maatschappij Key lime Air
Slachtoffers (inzittenden) 1 (1)
Plaats Pelham, georgia, v.S.
een Metro iii-vrachtvliegtuig verongelukte in slecht weer, onderweg van Panama
City, florida naar albany airport, Georgia.
De Turbine Caribou op biak. (foto: Stefendy Handoko) De aP-bHO. (foto: asuspine)
Datum 07 december 2016
Type (reg. nr.) ATR 42-500 (AP-BHO)
Maatschappij Pakistan International Airlines – PIA
Slachtoffers (inzittenden) 47 (47)
Plaats Havelian, Pakistan
Pia-vlucht 661 steeg op in Chitral om 15:30 voor een vlucht van een uurtje
naar islamabad. Onderweg kreeg de bemanning te kampen met een storing in
een van de motoren. Om nog onbekende reden raakte het vliegtuig even later
een heuvel. Geen van de 47 inzittenden overleefde de ramp.
Datum 20 december 2016
Type (reg. nr.) Boeing 727-2J0F (HK-4544)
Maatschappij Aerosucre Colombia
Slachtoffers (inzittenden) 5 (6)
Plaats nabij Puerto Carreño, Colombia
een boeing 727 vrachtvliegtuig verongelukte kort na de start van een klein
vliegveld in Colombia. Video’s van de start laten zien dat het vliegtuig na 1.780
meter nog niet los is van de baan. Het vliegtuig raast met de neus omhoog
door de hekken, steekt een weg over en komt even later met moeite los. De
botsing met de hekken heeft waarschijnlijk voor de nodige schade gezorgd,
want het vliegtuig probeert terug te keren. Het verliest hoogte en raakt de
grond. Van de zes bemanningsleden overleeft één de ramp.
74-75-76-77_ongevaljaaroverzicht.indd 77 17-01-17 13:43