Pagina 74 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

74 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017
bij deze aantallen zijn niet alleen passagiersvluchten maar ook vracht-
vluchten inbegrepen. Passagiersvluchten waren het meest bij ongevallen
betrokken: elf keer. bij een verwacht aantal van 35 miljoen passagiers-
vluchten betekent dit dat een passagier een kans van 1 op 3,2 miljoen
heeft om bij een dodelijk ongeval betrokken te raken.
Trends op basis van vijfjarengemiddelden laten zien dat het aantal onge-
vallen bij de nadering en landing sterk is afgenomen. Het gemiddelde
over de afgelopen vijf jaar is op het laagste punt in de afgelopen 45 jaar.
in de afgelopen vijf jaar vond gemiddeld een op de drie ongevallen
plaats tijdens nadering of landing. aan de andere kant is het aantal on-
gevallen tijdens de kruisvlucht en daling flink toegenomen naar 45%
van alle ongevallen in de afgelopen vijf jaar; het hoogste aantal in de af-
gelopen 50 jaar. Vermoedelijk wordt deze verschuiving veroorzaakt door
successen van de approach and Landing accident reduction (aLar)
programma’s die in de luchtvaartindustrie werden uitgevoerd. Deze aan-
tallen hebben betrekking op alle dodelijke ongevallen met vliegtuigen
waarvan de passagiersversie gecertificeerd is voor het vervoeren van 14
passagiers of meer.
Datum 8 januari 2016
Type (reg. nr.) Canadair Regional Jet CRJ-200PF (SE-DUX)
Maatschappij West Air Sweden
Slachtoffers (inzittenden) 2 (2)
Plaats Oajevágge, Zweden
een CrJ-200 vrachtvliegtuig verongelukte tijdens een nachtelijke vlucht van Os-
lo naar Tromsø in Noorwegen.
De vlucht verliep normaal tot even na middernacht. Plotseling toonde de kunst-
matige horizon van de gezagvoerder een sterke toename van de neusstand.
Dat zorgde bij de vliegers voor een schrikeffect. Omdat het donker was, zonder
maan of lichten op de grond, had de bemanning geen referentie buiten de
cockpit. De horizon van de copiloot was weliswaar juist, maar deze aanwijzing
werd niet op de beeldschermen weergegeven, omdat deze waren overgegaan
in de zogenaamde ‘declutter’ modus. in extreme situaties wordt alleen de
meest essentiële informatie op de schermen weergegeven.
Omdat de gezagvoerder de neus naar beneden had gedrukt, gaven de twee
horizons tegengestelde adviezen.
Het vliegtuig raakte in een steile duikvlucht, waarbij de bemanning diverse waar-
schuwingssignalen om de oren kreeg. Ze waren het onderling niet eens over
wat er nu precies gebeurde en wat ze moesten doen. Na 80 seconden raakte
het vliegtuig de grond.
Datum 2 februari 2016
Type (reg. nr.) Airbus A321-111 (SX-BHS)
Maatschappij Daallo Airlines
Slachtoffers (inzittenden) 1 (81)
Plaats nabij Mogadishu, Somalië
Ook de luchtvaart was in 2016 weer het slachtoffer van terrorisme. De eerste
aanslag vond plaats in een vliegtuig van de Djiboutische maatschappij Daallo
airlines.
Vlucht 159 steeg op van Mogadishu voor een vlucht naar Djibouti. een kwartier
na de start, op een hoogte van ongeveer 12.000 voet, vond er een explosie
plaats aan de rechterkant van het vliegtuig. een gedeelte van de romp werd weg-
geblazen en de passagier die naast het raampje zat werd naar buiten gezogen.
Het vliegtuig maakte daarop een veilige landing terug op Mogadishu airport.
Onderzoek wees uit dat de passagier achter de douane een laptop had gekregen
van de vliegveldmedewerkers. Vermoedelijk bevatte deze laptop explosieven.
Het jaar 2016 was een van de veiligste vliegjaren ooit. Bij negentien ongevallen met verkeersvliegtuigen
kwamen 325 mensen om het leven. Zowel op basis van het aantal dodelijke ongevallen als het aantal
slachtoffers was 2016 het tweede veiligste jaar ooit. Alleen in 2015 waren er minder ongevallen (zestien)
en in 2012 minder slachtoffers (476).
2016 zeer veilig vliegjaar
OngEvAlAnAlySE Door: Harro ranter, the aviation Safety Network
aantal ongevallen per jaar (blauw) en het vijfjarengemiddelde (rood).
De CrJ-200Pf Se-DuX. (foto: Giuseppe battioli)
74-75-76-77_ongevaljaaroverzicht.indd 74 17-01-17 13:43