PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 73
Fokker Dr.I In het kort
Inzittenden 1
Motor 1 x 110 pk oberursel Ur II
spanwijdte 7,19 m
Hoogte 2,95 m
Leeggewicht 406 kg
MtoW 586 kg
Maximumsnelheid 185 km/h
Klimsnelheid in 2:54 min naar 1.000 m
Plafond 7.000 m
Vliegbereik 300 km
Bewapening 2 x 7,92 mm
spandau LMG 08/15 mitrailleurs
Lt. Werner Voss (links) tijdens een fabrieksbezoek. rechts anthony
fokker. Voss boekte tien overwinningen met de Dr.i Op 23 septem-
ber 1917 nam hij het in zijn eentje op tegen het No 56 en 60 Squa-
dron. Hoewel hij ze allemaal raakte, werd Voss neergeschoten.
JG.1 (Jagdgeschwader 1) was een gevechtseenheid, bestaande uit Jasta’s (Jagdstaffeln-Squa-
drons) 4, 6, 10 en 11. Met Von richthofen als commandant kreeg deze eenheid de bijnaam
richthofens circus vanwege de kleurrijke beschildering van de vliegtuigen. Zo konden ze elkaar
tijdens luchtgevechten identificeren.
Von richthofen (midden) in gesprek met boelcke (links).
het front verschenen, was de Dr.i met zijn onvoldoende motorvermogen
en zijn beperkte duiksnelheid geen partij meer voor hen.
ongelukken
Terwijl met de Dr.i in het najaar van 1917 veel successen werden behaald,
deed zich een aantal ernstige ongelukken voor. Op 28 oktober demon-
streerde Gontermann de Dr.i voor zijn piloten. Tijdens de vlucht braken de-
len van de bovenste vleugel af en Gontermann crashte met fatale afloop. Lt.
Gunther Pastor kwam om tijdens de landing toen zijn bovenste vleugel het
begaf. Von richthofen beval onmiddellijke inspectie door zijn technische
dienst. Hierbij kwamen een slechte afwerking en het gebruik van goedkope
materialen aan het licht. alle Dr.i’s kregen een vliegverbod van idflieg. Tij-
dens het volgende onderzoek bleek dat de ongelukken niet te wijten waren
aan de constructie maar aan slordige bouw en slechte afwerking. Zo waren
de houten onderdelen van de vleugel onvoldoende met lak beschermd te-
gen de weersinvloeden. Vocht verzwakte daardoor de verlijmde verbindin-
gen. alle Dr.i’s kregen een vliegverbod en fokker werd opgedragen om alle
houten vleugels onmiddellijk naar de ZaK (Zentral-abnahme-Kommission)
te sturen. Zij dienden te worden vervangen door nieuwe vleugels die fokker
op eigen kosten moest leveren. Ze moesten zonder linnen bespanning wor-
den afgeleverd zodat de constructie kon worden gecontroleerd. De staal-
buisconstructie van de romp en staartvlakken vertoonde geen zwakheden
en hoefde ook niet te worden gecontroleerd. in november werd de ban op-
geheven en in december werden de leveranties hervat. een order voor 200
Dr.i’s volgde. Op 1 december waren nog slechts 31 Dr.i’s afgeleverd door
het langdurige vliegverbod. Gedurende december 1917 en januari 1918 le-
verde fokker grote aantallen Dr.i’s af en bracht het totaal gebouwde Dr.i’s
uiteindelijk op 320 stuks. Maar ze kwamen te laat.
De rol van de fokker driedekkers aan het front is in de literatuur overdre-
ven, maar het was wel een uitzonderlijk vliegtuig.
70-71-72-73_baronvonrichthoven.indd 73 17-01-17 13:42