Pagina 71 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 71
tor. Maar voor deze V.1 (V = Versuchsmaschine) was niet de minste be-
langstelling. fokker was genoodzaakt om een tweede licentieorder voor
aeG C.iV’s te accepteren om zijn fabriek draaiende te houden.
SopwIth trIplane
Hoewel in het verleden reeds verschillende driedekkers waren gebouwd,
was het de Sopwith Triplane die een ware driedekkergekte veroorzaakte.
in februari 1917 verschenen de Sopwiths in groten getale aan het front.
Deze wendbare, snelle jagers met hun superieure klimvermogen waren
een schok voor de Duitse piloten met hun albatros-jagers. Manfred Von
richthofen had een ontmoeting met een Sopwith Triplane en was erg on-
der de indruk. bijna elke Duitse vliegtuigfabriek begon te experimenteren
met driedekkers. Op de fokker Dr.i na waren het allemaal mislukkingen.
Op 7 maart en op 2 mei 1917 werden bij fokker twee experimentele
jagers met een 160 pk Mercedesmotor gebouwd; de D.iV (WNr 1533)
en D.Vii (WNr 1610). WNr betekent Werknummer, ook wel constructie-
nummer. Dit is het paspoort van het vliegtuig; naam, registratie en type-
aanduiding kunnen veranderen maar het constructienummer niet. Het
een van de 50 D.V’s voor de vliegscholen, die samen met de licentiebouw van
200 aeG-verkenners de fokkerfabriek draaiende moest houden.
fokker D.Vi (WNr 1661). Tijdens de bouw werd besloten het toestel af te bou-
wen als driedekker.
ManFreD albrecht FreIherr Von rIchthoFen
Manfred werd geboren te Breslau op 2 mei 1892. Hij was de oudste
van drie broers. Zijn broer Lothar werd ook piloot tijdens de Eerste We
reldoorlog. Als kind uit een militaire familie ging hij naar een militair
college en daarna naar de militaire academie waar hij uitblonk in sport,
en speciaal in jagen. toen de oorlog uitbrak leidde hij als luitenant een
serie bereden patrouilles langs het westelijk front. Dit leverde hem het
ijzeren kruis op. Hierna kreeg hij zijn training als waarnemer bij de
Feldfliegerabteilung. Na dienst aan het oostelijk en het westelijk front
als waarnemer ontmoette hij de inmiddels beroemde piloot oswald
Boelcke die hem overhaalde om een pilotenopleiding te volgen. Negen
dagen later behaalde hij zijn brevet, waarna hij aan beide fronten bom
menwerpers vloog. Een hernieuwde ontmoeting met Boelcke leidde er
toe dat Von Richthofen bij Jasta 2 aan het westelijk front terechtkwam.
Zijn eerste slachtoffer viel op 17 september 1916. In april 1918 had hij
reeds 80 luchtoverwinningen geboekt. tijdens een luchtgevecht op 21
april 1918 kwam hij boven vijandelijk gebied en terwijl zijn mitrailleurs
weigerden, werd hij zowel vanaf de grond als in de lucht door de Aus
traliër Roy Brown beschoten. Hij werd getroffen door een kogel waar
van niet duidelijk is of die van een geweer op de grond of van Browns
sopwith Camel kwam. terwijl hij stervende was, zag hij toch nog kans
om een noodlanding te maken waarbij zijn wielen eraf gerukt werden.
Australische troepen troffen hem dood aan in zijn vliegtuig. De Australi
sche troepen begroeven hem met militaire eer.
derde experimentele toestel, de D.Vi (WNr 1661) was uitgerust met een
Oberursel ur ii, een kopie van een franse Le rhône rotatiemotor. Het
was bestemd als demonstratievliegtuig voor Oostenrijk-Hongarije, waar
fokker aandelen had gekocht in MaG (allgemeine ungarische Maschi-
nenfabrik). Tijdens de bouw werd besloten om de D.Vi af te bouwen als
driedekker. een vierde prototype met een 120 pk Le rhône werd van
meet af aan als driedekker gebouwd en kreeg eveneens de aanduiding
D.Vi (WNr 1697). Dit vliegtuig wordt algemeen beschouwd als hét pro-
type voor de Dr.i.
wInnaar
fokker vloog, zoals gebruikelijk, zélf het vliegtuig in en wist meteen dat
het een winner was. Onmiddellijk nam hij contact op met idflieg en zijn
vrienden-jachtvliegers. fokker wrong het toestel uit in de lucht, en tussen
13 juni en 5 juli werd dag en nacht gewerkt om sterktecalculaties te ma-
ken en om de ontwerpfouten eruit te halen. De gevierde jachtvlieger
Werner Voss en idflieg-officials bezochten de fabriek en inspecteerden
en vlogen de eerste D.Vi (WNr 1661). Zij waren vol lof. revolutionair
70-71-72-73_baronvonrichthoven.indd 71 17-01-17 13:42