PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 67
De HeT is afgeleid van de bestaande M-311 die in juni 2005 voor het
eerst vloog. Dat toestel was op zijn beurt een doorontwikkelde S-211
trainer, maar voorzien van een 14,19 kN sterke Pratt & Whitney Canada
JT15D-5C turbofan en een digitale CMC electronics cockpit met drie
beeldschermen.
Potent
De nieuwe versie is echter uitgerust met een turbofan met een motor-
vermogen van 15,7 kN, een HuD (Head up Display) voorin de cockpit,
meerdere digitale multi-function displays en HOTaS (Hands On Throttle-
and-Stick). Ook zal het toestel een belasting liggend tussen +7 en -5 G
aankunnen.
Voor beide piloten wordt tevens een ObOGS (On-board Oxygen Gene-
rating System) voorzien waardoor beiden minder afhankelijk zijn van te
verwisselen zuurstoftanks. Ook zal kerosine onder druk naar de tanks
worden geleid. Om onderhoud beter te kunnen plannen, wordt gebruik-
gemaakt van HuMS (Health and usage Monitoring System) dat alle
boordsystemen in de gaten houdt.
exPort?
Volgens alenia aermacchi wordt de M-345 HeT door dit concept een
geduchte concurrent van de geavanceerde en dus duurdere eenmotori-
ge turboprops als de Pilatus PC-21 die voor dezelfde doeleinden wor-
den ingezet. Ook zou het toestel kunnen dienen als opvolger van de
Dornier alpha Jet trainer bij de franse luchtmacht. Om die voor het mo-
del te interesseren werd de M-345 in juni 2015 ook officieel voorge-
steld aan een franse delegatie. Tot een order heeft dit tot op heden niet
geleid.
Toch is alenia’s aanbod tamelijk compleet te noemen. bij aanschaf
wordt niet alleen een toestel, maar ook een Ground based Training Sys-
tem (GbTS) aangeboden evenals Computer based Training (CbT). Te-
vens wordt een Operational flight Trainer (OfT) geleverd met een zicht-
hoek van 180°, terwijl de Multi-function Displays (MfD’s) in OfT het
gesimuleerd volgen van bevriende of vijandige toestellen mogelijk
maakt. De M-345 zal worden gevoerd naast de geavanceerde M-346
Master.
Bij Alenia Aermacchi heeft de M-345 HET (High Efficiency Trainer) op 29 december 2016 voor het eerst
gevlogen. De Italiaanse vliegtuigbouwer kreeg in juni 2013 van het Italiaanse ministerie van Defensie op-
dracht een nieuwe ‘basic-advanced trainer’ te ontwikkelen die al in de periode 2017-2020 in gebruik
moet worden genomen.
Publiekspresentatie in 2013.
eerSTe VluCHT M-345 Het
STATuSrEporT Door: ruud Vos – foto’s: leonardo Company
M-345 Het in Het kort
Aantal inzittenden 2
Motor Williams FJ44-4M-34, 15,4 kN
Spanwijdte 8,47 m
Lengte 9,85 m
Hoogte 3,74 m
Brandstof 700 kg
MToW 4.500 kg
Take-off (trainer) 3.300 kg
Max. snelheid zeeniveau 380 kts (704 km/h)
Max. snelheid 6.096 m 420 kts (778 km/h)
Klimsnelheid 5.200 ft/min (1.565 m/min)
overtreksnelheid 88 kts (163 km/h)
plafond FL400 (12.192 m)
Startaanloop 520 m
Vliegbereik 760 nm (1.410 km)
Ferrybereik 1.000 nm (1.850 km)
67_hettrainer.indd 67 17-01-17 13:41