62 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017
al in 1958 geeft de Chinese premier Zhou enlai opdracht aan het beij-
ing aviation institute (de latere beijing universiteit voor Lucht- en ruim-
tevaart) om zo snel mogelijk een verkeersvliegtuig te bouwen dat inge-
zet kan worden voor binnenlandse lijnvluchten. in zijn opdracht drukt hij
de wens uit dat het vliegtuig al vliegklaar zou zijn ter gelegenheid van de
negende verjaardag van de oprichting van de Volksrepubliek China. in
minder dan honderd dagen wordt de beijing 1 ontworpen én gebouwd!
Het gaat om een volledig metalen tweemotorig vliegtuig dat plaats biedt
aan een tweekoppige bemanning en tien passagiers. er wordt een maxi-
maal vliegbereik voorzien van 1.075 km op 4.800 m vlieghoogte bij een
kruissnelheid van 300 km/h. Het toestel beschikt over een intrekbaar
landingsgestel en is voorzien van slats aan de vleugelvoorranden zodat
van uiterst korte startbanen kan worden opgestegen. aangezien China
op dat ogenblik niet beschikt over in eigen land ontwikkelde motoren
worden twee russische ivchenko ai-14’s van elk 250 pk gebruikt in
combinatie met houten tweebladige propellers. Het vliegtuig maakt zijn
eerste vlucht op 24 september 1958 en wordt tijdens de verjaardagsce-
remonie van de Volksrepubliek overgedragen aan de CaaC (China Civil
aviation authorities). Of het vliegtuig ook ooit commercieel zou worden
ingezet, is niet duidelijk. Hoe dan ook, het model is nooit in serieproduc-
tie genomen en het prototype bevindt zich momenteel in het luchtvaart-
museum in beijing. Hierna druppelt relatief weinig informatie door wat
Met de C919 treedt China toe tot de selecte club landen die eigen passagiersvliegtuigen ontwikkelen en
bouwen. Daarmee wil het land niet alleen minder afhankelijk worden van import uit het buitenland,
maar ook de eigen luchtvaartindustrie een technologische ‘boost’ geven. Nu is die C919 niet het eerste
in China gebouwde passagierstoestel, want in 2007 rolde de eerste ARJ-21 uit de assemblagehallen. En
vijftig jaar eerder had China de eerste pogingen ondernomen om eigen verkeersvliegtuigen te bouwen.
VOOrgangers Van de Avic c919
HISTORIE door: Jozef Mols
Het prototype van de beijing 1 in het luchtvaartmuseum.
62-63-64_voorloperc919.indd 62 17-01-17 13:39