Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

52 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017
OpLeiDiNG Door: Simone bijlo
een steile uitvlieghoek in deze configuratie, no way! er was een ander
geschikt veld, maar daar hadden we geen toestemming voor. kortom,
dit betekende voor ons landen op de camping of uitwijken. We besloten
op de camping te landen met het plan dat ik de Cabri er dan uit zou
vliegen met gereduceerd gewicht (zonder Tom en bagage). ik zou hem
dan vervolgens oppikken bij een geschikt veld waar we een zwaardere
take-off met meer ruimte konden realiseren (in de hoop dat we hier
nog toestemming voor zouden krijgen). eenmaal geland in het prachtige
koppang werden we opnieuw gastvrij ontvangen. De toestemming voor
onze vliegbewegingen op het ruimere veld was al snel geregeld. We
hebben hier de nacht doorgebracht in een trekkershut in een schitteren-
de omgeving. We hadden hier graag langer willen verblijven maar had-
den een strak schema en moesten weer vroeg op om te beginnen met
plannen, want op dag drie zouden we gaan bergvliegen.
Dag 3: koPPaNg–førDe/briNgeLaND (NoorwegeN)
Nadat bornet het weer had gecheckt en de vluchtplannen had inge-
diend, inspecteerde ik de Cabri. Toen ik deze aantrof, was deze bedekt
met een laag ijs. Voor het eerst in mijn carrière heb ik niet mijn auto,
maar een helikopter moeten krabben. Na een uitvoerige briefing over
onze route en het vliegen in de bergen waren we klaar voor vertrek.
bij het uitvliegen van het kampeerveld ben ik er alleen verticaal uitgevlo-
gen om bornet vervolgens een kilometer verder op te pikken die daar
bezweet stond te wachten (terwijl het vroor) omdat hij daar met 25 kg
bagage heen was gelopen. We vlogen uit richting het noorden via roros
naar Trondheim (het meest noordelijke punt van onze route). Vanaf
Trondheim door naar het zuidwesten richting Molde, het landschap be-
gon steeds groener en robuuster te worden met veel riviertjes, waterval-
len, meertjes, bergen en valleien. Na deze mooie vluchten landden we
op Molde, een fraai veldje gelegen aan het water. Naast het feit dat we
brandstof nodig hadden, hadden we inmiddels zelf ook aardige trek. We
hebben even onze rust gepakt en toen onze reis voortgezet in zuidwes-
telijke richting naar førde/bringeland. een prachtig stuk over hoogge-
bergte en fjorden. We kwamen aan in førde/bringeland tijdens zonson-
en route Trontheim–Molde.
koppang, Noorwegen, pre-flight check. en route Trontheim–Molde. en route Molde–førde/bringeland.
Tom bornet ‘op de selfie’ in koppang. Op zoek naar een geschikt take-off veld.
dergang, het leek wel een Marslandschap (houd er rekening mee dat in
Noorwegen vaak geen 100LL beschikbaar is, dit is op te lossen door af-
spraken de maken met vliegclubs). De volgende dag weer vroeg op,
want we hadden nog aardig wat mijlen voor de boeg. Tijdens de theorie
voor het CPL wordt veel aandacht besteed aan meteo in de bergen en
aan de negatieve en positieve effecten van wind. bornet gaf zelf tijdens
onze trip al aan dat het een mooie aanvulling is om de geleerde theorie
nu eindelijk toe te passen in de praktijk. Daarnaast kwam het aangeleer-
de defensieve vliegen ook goed van pas in dit bergachtige gebied (in
geval van een motorstoring wil je binnen autorotatie-afstand een ge-
schikte landingsplek voor ogen hebben).
Dag 4: førDe/briNgeLaND–göteborg (ZweDeN)
Ongetwijfeld het mooiste stuk van de route, variërend van fjorden tot
gletsjers, hoogvlaktes, meren en hooggebergte en dat ook nog eens met
prachtig weer. bij vertrek uit førde/bringeland zijn we in zuidelijke rich-
ting naar bergen gevlogen voor een fuelstop. Dit was voor ons een inte-
ressante luchthaven omdat vanaf hier veel offshore wordt gevlogen op
boorplatformen met grotere helikopters. Hier hebben we dan ook even
de spotter uitgehangen. een ontmoeting met Nils, een helikoptervliegin-
structeur die op dat moment zijn student aan het monitoren was tijdens
zijn eerste solovlucht, leidde tot een interessante tip. Hij adviseerde ons
om onze route iets aan te passen zodat we over de folgefonna-gletsjer
en over het folgefonna National Park zouden vliegen. Toen we nog eens
goed naar onze route keken, bleek dat we hier recht overheen zouden
vliegen. Na vertrek zetten we koers richting het zuidoosten, over de glet-
sjer en het park naar Notodden, beginnend met een prachtig robuust
landschap naar vervolgens een mildere omgeving met grote wouden en
talloze meren. Tijdens dit traject hebben we nog een buitenlanding ge-
maakt om te lunchen. Hiervandaan vlogen we richting Sandeford om
vervolgens door te vliegen naar Zweden waar we weer landden op het
gastvrije groene veldje fjallbacka. Ditmaal werden we ontvangen door
een vriend van Lars alstervist. Het was weer erg gezellig maar helaas
moesten we door aangezien we zouden overnachten bij Marcus, een
50-51-52-53_reisverslagnoorwegen.indd 52 17-01-17 13:51