Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 51
dunbevolkt en was het in het noorden van Noorwegen een hele opgave
om binnen onze range 100LL brandstof te verkrijgen.”
PerformaNce PLaNNiNg
Wanneer de Cabri opereert bij MTOW, is het vermogen beperkt en is
performance planning zeer belangrijk, weet belgers. “Met name omdat
we ook buitenlandingen hadden gepland en we over hoger gelegen ge-
bieden moesten vliegen. in Noorwegen is het toegestaan (bijna) overal
te landen mits er toestemming is verkregen van de grondeigenaar. Te-
vens kan het weer in Noorwegen erg verraderlijk zijn en snel omslaan.
uitwijkmogelijkheden opnemen tijdens de planningsfase is erg belang-
rijk. Denk ook aan de vereiste en benodigde equipment voor deze trip;
de Vfr guide van Noorwegen is erg handig. Met al deze variabelen is
het plannen een hele opgave, hier begeleiden we onze studenten dan
ook in. eén ding zat mee: in de geplande week trok een hogedrukge-
bied over Noorwegen. Qua weer zou het nog wel eens een mooie week
kunnen worden.”
Dag 1: LeLystaD–aaLborg (DeNemarkeN)
belgers vervolgt: “We vertrokken eerst richting emden om vervolgens
over Noord-Duitsland naar het noordoosten, naar Sonderberg (Dene-
marken) te vliegen. We stonden in Sonderberg aan de grond en omdat
we wat achterliepen op schema, zou de zonsondergang niet lang meer
duren. Vfr-nachtvliegen is geoorloofd in Denemarken, een mooie eer-
ste impressie voor bornet ter voorbereiding op zijn CPL-opleiding waarbij
het nachtvliegen is geïntegreerd. De nachtvlucht van Sonderberg naar
aalborg verliep zonder enige problemen. aalborg is een erg mooi plaats-
je en vanaf de luchthaven is het maar vijftien minuten naar het centrum.
Dag 2: aaLborg–koPPaNg (NoorwegeN)
Deze dag zetten we koers richting het noordoosten naar Göteborg (Zwe-
den). Vanwege de oversteek over water planden we om via Laeso te
vliegen (een eilandje tussen Denemarken en Zweden). Na Laeso had-
den we naast zandbanken maar weinig referenties voor onze verdere
vluchtuitvoering. Gelukkig kwam de VOr van Göteborg goed van pas.
Vervolgens vlogen we recht over de luchthaven van Götenborg naar het
NNW langs de westkust van Zweden om daar de landing in te zetten op
een groen veldje, fjallbacka airport. Lars alstervist is de eigenaar van het
veldje en is erg gastvrij. Je kunt op het veld overnachten in zijn cabin.
Daarnaast kun je er fietsen lenen om de prachtige omgeving te verken-
nen. Helaas hadden Tom en ik hier geen tijd voor en moesten we door
richting koppang (Noorwegen). We verlieten fjallbacka, zetten onze
koers voort richting het NNW en waren spoedig de grens over. Vanaf
hier werd ons uitzicht steeds mooier.
We vlogen over het prachtige Oslo langs de gigantische Holmenkollen-
skischans door naar eggemoen voor een fuelstop. Ook hier werden we
zeer gastvrij ontvangen. Wel werd het nu een stuk kouder. Tijdens onze
vlucht zagen we dat de olietemperatuur al dichter bij de onderste tem-
peratuurlimiet in de buurt kwam. We beseften dat we onze airflow res-
trictor vergeten waren (een stuk plastic dat de lucht voor motorkoeling
reduceert zodat de olie ook in koudere periodes op temperatuur blijft).
Gelukkig was er in eggemoen een Cabri Service center, zij konden ons
aan een airflow restrictor helpen.
Vanuit eggemoen vetrokken we richting NNe richting Stafsberg voor een
fuelstop, daarna door naar koppang met prachtig weer. Toen we de ele-
vatie van het veld in onze hoogtemeter hadden gezet, merkten we een
uitzonderlijk hoge druk op, een QNH van 1049 hPa, wat natuurlijk ook
dat mooie weer verklaarde. Van eggemoen naar koppang was een van
de mooiere stukken, over de prachtige ongerepte hoogvlaktes met vele
rivieren, een ruig landschap, zo mooi dat we er stil van werden. We za-
gen bijna een uur lang geen wegen of bebouwing.
in koppang zouden we landen op Camping koppang van edward en Di-
anne (een Nederlands stel), we hadden toestemming gerkregen om er
te landen op een leeg kampeerveld. bornet had dit netjes voorbereid,
denkende aan performance en obstakels. bij aankomst bleek na onze
verkenningsvlucht echter dat de bomen rond het veld gigantisch hoog
waren. Wegens de elevatie en ons gewicht waren we gelimiteerd met
het vermogen; erin vliegen is geen probleem maar eruit vliegen met
LesvLucht Naar De NOOrDkaaP
Tom bornet (l) en Tom belgers en route.
Zweden, fjallbacka ‘airport’. fort voor Oslo. Skischans omgeving Oslo.
en route emden–Sonderborg (Noord-Duitsland). Nachtvlucht Sonderborg–aalborg.
50-51-52-53_reisverslagnoorwegen.indd 51 17-01-17 13:51