PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 39
Op het moment van de eerste vlucht op 25 september 2014 hadden
zestig klanten al 3.257 vaste bestellingen geplaatst, goed voor een
marktaandeel van zestig procent in het segment van toestellen met een
enkel gangpad. Nadat Lufthansa eind 2015 de eerste gecertificeerde
a320neo in ontvangst had genomen, leverde airbus er tot en met 30
november 2016 precies 43 af bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd.
Volgens airbus scheert de neo-reeks langs ‘hoge toppen’ door de com-
binatie van cabinevernieuwingen, motoren van de nieuwste generatie
In the PIcture Door: ruud Vos – foto’s: airbus
Zelden zal een fabrikant zo in zijn nopjes zijn geweest als Airbus. De fabrikant besloot in 2010 nog effi-
ciëntere varianten uit de uitermate succesvolle A320-familie af te leiden. In plaats van nieuwe vliegtuigen
te ontwikkelen werd daarbij in eerste instantie ingezet op nieuwe motoren. Daarmee werd de komst van
de A320 ‘new engine option’ (neo) varianten ingeleid.
Airbus A320neo
en Sharklets waardoor de vliegtuigen rond 2020 zelfs zo’n twintig pro-
cent minder brandstof per stoel zullen gaan verbruiken. Zonder het pas-
sagierscomfort geweld aan te doen biedt de fabrikant nu vliegtuigen aan
met de optie voor meer zetels door de plaatsing van dunne ‘slim line’
stoelen, ‘Space-flex’-toiletten en een efficiëntere inrichting van de galley
achter in de cabine. Ook installatie van de zogenoemde airbus Smart-
Lav moet bijdragen aan het nog efficiënter uitbuiten van de cabine-op-
pervlakte. airbus gaat daarbij uit van ruimte voor 160 passagiers aan
Sprit airlines (amerika), 50 besteld.
airasia X (Maleisië), 301 besteld.Pegasus airlines (Turkije), 467 besteld. indiGo (india), 398 besteld.
39-40-41-42_itpbombardier.indd 39 17-01-17 11:29