Pagina 37 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 37
Het britse Just flight heeft inmiddels een aardig assortiment
van klassieke naoorlogse, meest britse vliegtuigen opge-
bouwd voor flight Simulator X en P3D. Na onder meer de
Viscount, Dove en de Nederlandse fokker friendship is op-
nieuw een met rolls-royce Dart turbopropmotoren uitgerust
vliegtuig voor de korte en middellange afstand aan de beurt:
de Hawker Siddely HS748. Dit oorspronkelijk door avro ont-
worpen vliegtuig is met zijn 40-58 stoelen, zijn vliegbereik
van ruim 1.700 km en zijn vermogen om vanaf korte banen
te opereren een goed toestel voor regionale routes. er zijn er
380 gebouwd; een redelijk succes vergeleken met zijn con-
currenten, met uitzondering van de fokker f27 waarvan bijna
800 exemplaren zijn geproduceerd. Just flight geeft ons de
Series 2a, met een vrachtdeur links voor in de romp.
CoCkpit
De cockpit (bekeken door een Oculus rift Virtual reality-bril,
zie P&V van december 2016) is een plezierige verrassing. er
is voldoende variatie in textuur – soms zelfs een beetje dik
aangezet, zoals op de poot van het stuurwiel. De instrumen-
ten zijn goed af te lezen en veel van de knoppen en schake-
laars kunnen met de muis worden bediend. Het klikken van
de schakelaars heb ik slechts in twee varianten gehoord,
maar misschien is dat bij het echte vliegtuig ook wel het ge-
val. De rode nachtverlichting is bepaald sfeervol. De cockpit
oogt tamelijk ruim en naast de stoelen is zelfs ruimte voor
een plank waarop kleine voorwerpen kunnen worden neer-
gelegd. Het typische geluid van de twee turbopropmotoren
dringt luid en duidelijk door in de cockpit; ik denk dat de ar-
beidsinspectie hier anno 2017 wel iets over te zeggen zou
hebben. binnen in de cockpit zittend met de rift Vr-bril is
het jammer dat in de rechterstoel geen tweede piloot zit,
maar het is wel begrijpelijk, gezien de aanslag die een virtue-
le vlieger doet op de reken- en geheugencapaciteit van de
computer.
in kruisvlucht is het vlieggedrag prima. Het toestel rolt realis-
tisch langzaam en is precies gevoelig genoeg op het hoogte-
roer. bochten vereisen een goede coördinatie van rol- en
richtingroeren om de bal in het midden van de bocht- en
slipindicator te houden, maar moeilijk is die coördinatie niet.
Het is niet moeilijk om hoogte te houden in bochten. De
trimverandering bij het uitklappen van de flaps is aanzienlijk,
maar de neus gaat weer grotendeels naar beneden als de
flaps geheel zijn uitgeklapt. bij het afvangen zweeft het vlieg-
tuig vrij lang door, maar de hoogte is prima in de hand te
houden zolang je rekening houdt met het traag reageren van
de motoren met hun zware propellers. als na de landing de
motoren stationair draaien is de uitloop opvallend kort. Dat is
belangrijk voor een turbopropvliegtuig dat vaak vanaf secun-
daire luchthavens opereert. al met al is de HS748 een pret-
tig toestel, en een goede koop voor liefhebbers van regiona-
le vliegtuigen.
AAnvulling
bij de bespreking van de falcon 7X zakenjet van Wilco Publi-
shing in het decembernummer is de website waarop infor-
matie is te verkrijgen per abuis niet vermeld. Die website is:
https://www.wilcopub.com/
iNterNettiP VaN De maaND:
fsaddonshop.com/collections/fsx-aircraft
simulator Door: Hans Heerkens
Just Flight hAwker siddely hs748
prima
vlieggedrag
in
kruisvlucht
teksten bij instrumenten zijn goed te lezen. bij sim-outhouse.com zijn al betere beschilderingen.
37_simulator.indd 37 17-01-17 11:29