Pagina 27 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017 27
niet alleen lichter, maar ook krachtiger geworden waardoor meer bereke-
ningen in kortere tijd kunnen worden uitgevoerd. Van dat gegeven heeft
Garmin kunnen profiteren. Want de nu toegepaste processoren zijn tien-
maal sneller dan de huidige. Waardoor niet alleen het systeem sneller
opstart, maar ook de grafische kwaliteit van de beeldschermweergave
verder kon worden geoptimaliseerd. Om de leesbaarheid te vergroten
wordt gebruikgemaakt van led-back-lighting.
Overlays
Garmins nieuwe NXi-platform heeft alle functies en mogelijkheden van
weleer behouden, inclusief WaaS-LPV-naderingen. Ook kunnen nu Vfr
en ifr (en route) kaarten over de moving map worden geprojecteerd
wat ook geldt voor Sirius XM weeranimaties. Veiligheidsverhogend is het
Vertical Situation Display (VSD) dat ook voorliggend terrein op het MfD
kan presenteren.
Daarnaast kunnen de kaarten over het HSi worden geprojecteerd. aDS-
b in-out is standaard aanwezig evenals de mogelijkheid in het flight Ma-
nagement Systeem (fMS) voorgenomen zichtnaderingen te program-
meren. Nieuwe opties zijn de mogelijkheid databases draadloos te
updaten of vliegplannen te verzenden met flight Stream 510. Daarnaast
kunnen met behulp van SurfaceWatch zogenoemde runway incursions
worden vermeden.
al leverbaar
NXi is vooreerst door de amerikaanse luchtvaartautoriteiten goedgekeurd
voor gebruik in de King air 200. binnenkort worden ook aanvullende
typecertificaten verwacht voor de King airs van het type 300 en 350,
waarna successievelijk de gehele Textron-lijn zal worden uitgerust met
de nieuwe suites. Garmin verwacht de eaSa-certificatie in de loop van
2017 binnen te hebben. Volgens de fabrikant is het tevens mogelijk be-
staande G1000 suites zonder al te veel ingewikkelde ingrepen op te
waarderen tot de nieuwe standaard. Textron-dochter Cessna zal in de
loop van 2017 Garmins G1000 NXi standaard meeleveren in de Cessna
Skyhawk 172, Skylane 182, Turbo Stationair HD T206, beechcraft bo-
nanza G36 en de baron G58. alle nieuwe Cessna Skyhawk 172’s (inclu-
sief de dieselmotoraangedreven JT-a’s) worden bovendien in 2017 af
fabriek uitgerust met het door Safe flight Scs ontwikkelde angel of at-
tack (aoa) systeem dat de mechanische stall warning overbodig maakt.
Dit aoa komt optioneel beschikbaar voor de Skylane 182 en Turbo Stati-
onair 206. Het links op het panel gemonteerde systeem geeft continu
informatie over de neusstand van het vliegtuig gedurende alle fases van
een vlucht. Wanneer deze stand kritisch wordt en de vleugels hun dra-
gend vermogen dreigen te verliezen, licht het aOa rood op. Ook wordt
de piloot gewaarschuwd met een geluidsignaal. De reden dat de fabri-
kant het systeem niet in Garmins G1000 integreert, heeft volgens Cess-
na te maken met het gegeven dat piloten dan tijdens de landing op het
PfD zouden moeten kijken in plaats van naar buiten. Door plaatsing
linksboven in het panel voorkomt deze afleiding omdat het zich in de
ooghoeken van de piloot bevindt. Hoewel Cirrus in het begin duidelijk
ging voor avydine-beeldschermen, is ook deze fabrikant in de loop van
de tijd opgeschoven naar Garmin, zodat in de nieuwe G6-reeks de ‘Cir-
rus Perspective+ by Garmin’ inmiddels ook wordt aangeboden.
G1000 Nxi in de Cessna Skylane. Geen integratie NXi-aoa in Cessna’s.
Ook Piper plaatst de NXi inmiddels in de Seminole.
26-27_garmincessnapiper.indd 27 17-01-17 10:50