22 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2017
inmiddels is Doets 23 en terug in Nederland. Duizenden vlieguren en
tientallen examens verder, werkt ze als instructeur voor het PPL bij Sand
air op rotterdam. bijzonder, gezien haar leeftijd en, laten we er niet om-
heen draaien, het feit dat ze als vrouw in deze sterk vergrijsde sector ac-
tief is. Veel leerlingen van Doets zijn veertigplussers, vaak man. “Dat zijn
mensen die al het een en ander bereikt hebben in hun leven, en zich
niet zomaar dingen laten wijsmaken. Die moeten vaak eerst even door-
krijgen dat ik echt wel wat zinnigs te melden heb, en dat als ze goed
naar me luisteren, dingen echt beter en makkelijker gaan!” Maar er is ge-
lukkig ook een enkele zeventienjarige leerling die ze nu onder haar hoe-
de heeft. “Dat is echt een verademing om les te geven. Hij doet gewoon
precies wat ik zeg, en gaat dan ook als een speer. Daar moeten we er
meer van hebben! ik hoop dat ik als jonge vrouw de jongeren, vooral de
meiden natuurlijk, kan laten zien dat de General aviation er ook voor
hen is. bij de jongere generatie ligt de sleutel om ándere jonge mensen
over de streep te trekken om hun vliegbrevet te halen.”
rottErDam brUist
er is hoop, want als instructeur ondervindt Doets de opleving van de
economie, en dus de Ga, aan den lijve. “Het was echt gekkenwerk afge-
lopen zomer. ik heb meer dan 600 uur gevlogen. De scholen zaten te
springen om instructeurs.” Waarom het lesgeven nog steeds zo leuk is,
weet ze kernachtig samen te vatten: “Het leukste aan instructie geven is
iemand met nul uren ervaring en zonder vliegvaardigheden binnen zien
komen, en die daarna binnen tien uur solo op pad zien gaan. Die ont-
wikkeling is gewoon heel gaaf.”
Solo op rotterdam, wel te verstaan. Tussen de boeings en de business-
jets. Doets: “Dat gaat echt prima. De toren is super behulpzaam, en bij
In Kissimmee, Florida haalde Kimberley Doets op haar zeventiende haar PPL. Ze verbleef in het Super 8
motel, aan de ‘192’. Op een fi etsje fi etste ze dan via de Hoagland Boulevard naar de overigens perfect
geoutilleerde Sunstate Aviation vliegschool. “De lokale politie wist niet wat ze aan moesten met een fi et-
ser, maar lieten me vaak maar begaan. Door elke verdiende euro vanaf mijn zestiende opzij te zetten,
kon ik op die manier mijn vliegbrevet halen.”
VliEGEN: MOeT Je DOeN!
ON THE JOB Door: erik brouwer
22-23_onthejob.indd 22 17-01-17 10:49