Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2017

airbuS
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
CoMaC C919
De Chinese producent Comac heeft via Twitter beelden vrijgegeven van taxiproeven met het nieu-
we door Leap 1-C turbofans aangedreven C919 verkeersvliegtuig. De fabrikant hoopte de eerste
vlucht met het nieuwe verkeersvliegtuig nog in 2016 te kunnen uitvoeren, maar dat lukte net niet.
Het door CFM International ontwikkelde Integrated Propulsion System (IPS) voor de Leap-1C tur-
bofan is inmiddels wel door de European Aviation Safety Agency en de Amerikaanse Federal Avia-
tion Administration gecertificeerd. Dit IPS bestaat uit de motor, motorinlaat en straalomkeringsme-
chanisme en zal voor het eerst onder de vleugels van de C919 worden toegepast. De C919 gaat
plaats bieden aan 168 passagiers en krijgt een vliegbereik van 3.451 nm (5.555 km). Er zijn vol-
gens Comac meer dan 570 C919’s verkocht met China Eastern Airlines uit Shanghai als launch
customer. n
airbuS HeliCopterS
Servië heeft bij Airbus Helicopters negen twee-
motorige H145M helikopters besteld die in
2018 en 2019 geleverd moeten worden. Van
deze negen toestellen zijn er zes bestemd
voor de luchtmacht en drie voor de politie.
Onderdeel van de deal is tevens logistieke on-
dersteuning en een zekere mate van samen-
werking tussen de Servische luchtvaartindustrie
en Airbus Helicopters. De H145M wordt door
twee Safran Helicopter Engines Arriel 2E turbo-
fans aangedreven en is ook besteld door
Duitsland (15) en Thailand (6). n
beluga Xl
Airbus is begonnem met de eindassemblage
van het eerste prototype van de Beluga XL
(MSN001). Het nieuwe transportvliegtuig is af-
geleid van de A330-200 Freighter, waarvan
veel bestaande onderdelen en uitrustingen
worden hergebruikt. De XL zal worden aange-
dreven door Rolls-Royce Trent 700-motoren.
De vloot van Beluga XL-toestellen zal de trans-
portcapaciteit van Airbus met zo’n 30% doen
toenemen. n
a380
Door het later beschikbaar komen van de
Rolls-Royce Trentmotoren voor de A380, zal
Emirates Airline de voorgenomen levering
van zes A380’s voor 2017 doorschuiven
naar 2018. Ook zullen zes voor 2018 ge-
plande toestellen in 2019 geleverd worden.
Volgens Airbus heeft het doorschuiven geen
consequenties voor het productieschema in
2018 dat ongewijzigd op een A380 per
maand blijft staan. n
a330neo
Airbus heeft kort voor kerst beelden naar
buiten gebracht van het eerste nog motorlo-
ze prototype van de nieuwe A330-900neo.
Launch customer wordt de Portugese lucht-
vaartmaatschappij TAP die er veertien be-
stelde. Het eerste toestel zal echter niet eind
2017 geleverd worden, maar op z’n vroegst
eind maart 2018. n
a321neo
De voor de A321neo ontwikkelde Pratt &
Whitney PurePower PW1100G-JM-motoren
zijn gelijktijdig door de European Aviation
Safety Agency en de Federal Aviation Admi-
nistration goedgekeurd. De certificaten wer-
den afgegeven na een testprogramma waar-
bij de turbofans onder een A321neo gedu-
rende 130 vluchten meer dan 350 uur
proef hadden gedraaid. Airbus verwacht dat
ook de certificatie van de CFM International
LEAP-1A-motoren voor de A321neo niet
lang op zich zal laten wachten. n
a320
De Amerikaanse leasemaatschappij Aviation Capital Group (ACG) heeft 35 A320-varianten be-
steld. De order omvat dertig A320neo’s, twee A320ceo-varianten en drie A321’s. Ook zijn op-
ties genomen op nog eens tien A320neo-varianten. Door de nieuwe order heeft ACG 92 vlieg-
tuigen in bestelling staan bij Airbus. Ook zijn door de leasemaatschappij opties genomen en
toezeggingen gedaan voor nog eens 66 A320-varianten.
Leasemaatschappij BOC Aviation uit Singapore heeft een extra bestelling geplaatst voor vijf
A320-200’s. Het quintet zal in 2017 geleverd worden. Door de nieuwe order is het aantal door
BOC bij Airbus bestelde vliegtuigen opgelopen naar 316. n
10 PILOOT EN VLIEGTUIG FEBRUARI 2017
08-15_Nieuwspaginas.indd 10 17-01-17 10:07