Pagina 43 van: Piloot en Vliegtuig Editie 02-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2016 43
TickeT na 20 jaar nog goedkoper
Prijsbreker easyJet bestaat 20 jaar en timmert nog steeds
stevig aan de (lucht)weg. eind 1995 bracht de engelse
maatschappij haar prille bestaan in een vergelijkende adver-
tentie onder de aandacht. Naar aanleiding van de eerste rou-
te, van Londen-Luton naar Glasgow, werd als volgt geadver-
teerd: ‘Vliegen betaalbaar gemaakt als een spijkerbroek, 29
pond enkele reis’. Dat was de vanafprijs, vergeleken met een
Levi’s 501 original spijkerbroek die toen 32 pond kostte.
Twee decennia later bedraagt het laagste tarief op de
route Luton-Glasgow bij easyJet 27,49 pond, een reduc-
tie van 5,2 procent. en dat ondanks een britse toename
van de passagiersbelasting van 160 procent. De spijker-
broek van Levi’s is in deze 20 jaar gestegen van 32 naar
75 pond, een plus van 134 procent. Volgens easyJet is
de inflatie in Groot-brittannië sinds november 1995 ge-
stegen met 78 procent.
‘FlighT club’ easyjeT
Statistiek is een mooie wetenschap waarin de cijfers vaak
voor zich spreken. Van twee routes in 1995 (de tweede
ging van Londen-Luton naar edinburgh) omvat de dienstre-
geling van easyJet nu meer dan 780 routes naar 31 landen.
Die schema’s worden uitgevoerd met zo’n 240 vliegtuigen
en ruim 10.000 personeelsleden. Deze aantallen zijn nu
goed voor een jaarlijks vervoer van ruim 68 miljoen passa-
giers. De eerste internationale vlucht van easyJet was in
1996 de route Londen (Luton)-amsterdam. Vanaf de basis
Schiphol vliegt de maatschappij inmiddels zo’n 35 routes.
Plannen heeft easyJet volop. Verdere uitbreiding van
Schiphol-routes ligt in het verschiet. Het aantal vrouwelij-
ke vliegers, dat nu ruim vijf procent bedraagt, moet bin-
nen twee jaar op twaalf procent liggen. en deze zomer
wordt het vliegschema uitgebreid met 360.000 vluchten,
oftewel zo’n 372 extra vluchten per dag. Verder wordt dit
jaar officieel ‘flight Club’ geïntroduceerd. Dit is een bo-
nusprogramma voor frequente reizigers die minimaal
twintig vluchten per jaar met easyJet maken of binnen
een jaar een bepaald bedrag aan tickets boeken. Voorde-
len van ‘flight Club’ zijn onder meer het kosteloos kun-
nen veranderen van vluchten en passagiersnamen, speci-
ale aanbiedingen en hulp van een apart contactcentrum.
geparFumeerde zuursToF
Luchthavens doen er van alles aan om reizigers zoveel
mogelijk faciliteiten te verlenen. De dependance van het
rijksmuseum op Schiphol is inmiddels al heel gewoon.
Ook het zwembad met bar op Changi airport in Singa-
pore, met uitzicht op een startbaan en geparkeerde vlieg-
tuigen, is al vele jaren in gebruik. Vrij nieuw zijn op Chan-
gi een uitgebreide cactustuin met cactussen uit
woestijnen uit afrika, amerika en azië, en een vlindertuin
over twee verdiepingen met meer dan duizend vlinders
en een 6 meter hoge waterval. apart op Changi zijn ook
de twee gratis te bezoeken bioscopen en de Garra rufa-
visjes (ook wel ‘doctor fish’ genoemd) die dode huidcel-
len van de voeten knabbelen in de fish Spa reflexology.
Met deze en nog meer faciliteiten is Changi in 2015 uit-
geroepen tot ‘s werelds beste luchthaven voor ontspan-
ning. elders wordt nog een scala aan bijzondere facilitei-
ten aangeboden. Hongkong airport heeft een 9-hole
golfbaan en een iMaX-theater. Op incheon airport in Ko-
rea kun je schaatsen op een kunstijsbaan. in het Mün-
chen airport Center worden afwisselend sporttoernooien,
watersurfen en een typische Duitse kerstmarkt gehou-
den. en op Tokio-Narita kun je in de Yuko Oxygen bar
vrijwel zuivere, geparfumeerde zuurstof inhaleren: 10
minuten voor 800 yen.
hoe verTel ik heT?
Het taalgebruik in de luchtvaartwereld is regelmatig ver-
rassend. Groningen airport eelde had laatst een ‘aardige’
omschrijving in een persbericht over het aantal passa-
giers op de luchthaven: ‘Nog nooit eerder heeft de lucht-
haven zoveel passagiers vervoerd.’ flughafen Hamburg
noemt de bekende ierse prijsvechter kort en bondig
‘Gunstig-Gesellschaft ryanair’. Transavia vroeg om mee te
doen aan een onderzoek met in het Nederlands gestelde
vragen. Hierbij werd steeds ‘next’ aangegeven voor de
volgende vraag. Om uiteindelijk af te sluiten met ‘Thank
you for your response. Your input is appreciated.’
Voor de taalliefhebbers nog een nadenker: vloog de Con-
corde supersoon of supersonisch?
e-mail: henk.heiden@ziggo.nl
(v)luchtigheden Door: Henk Heiden
TickeT oF spijkerbroek…
…van
easyjet
of levi’s
Henk Heiden
Voor reacties e-mail:
henk.heiden@ziggo.nl
43_vluchtigheden.indd 43 19-01-16 12:05