34 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2016
Ook het nieuwe jaar is uitstekend van start gegaan. in januari 2016 kon-
digde KMWe een belangrijk contract aan met de amerikaanse motorle-
verancier Pratt & Whitney. KMWe/Dutchaero mag in elk geval tien jaar
lang zeven onderdelen leveren voor de f135-motor die door Pratt &
Whitney Military engines wordt gebouwd. een order die gedurende de
looptijd van het contract goed is voor ongeveer twintig miljoen dollar. De
f135 is de motor van de f-35a Lightning ii, het vooruitstrevende ge-
vechtsvliegtuig dat door Nederland is gekozen als opvolger van de f-16.
Nederland heeft 37 exemplaren besteld.
COMPenSATieOrderS
in ruil voor de aankoop van f-35’s bij de amerikaanse vliegtuigbouwer
Lockheed Martin, krijgt het Nederlandse bedrijfsleven geregeld orders
toebedeeld. De f-35, in de volksmond vaak Joint Strike fighter (JSf) ge-
noemd, is daarmee voor diverse Nederlandse ondernemingen belang-
rijk. Zo ook voor KMWe, dat al eerder orders uit het project binnenhaal-
de. “We leveren al diverse onderdelen voor het airframe”, zegt Grignon
van bakel, business Manager van KMWe aerospace. “Je moet hier den-
ken aan aluminium structuurdelen tot wel twee meter lang.” Ook brengt
KMWe een harde metalen coating aan op de vanghaak van de f-35. De
vanghaak zelf, bedoeld voor de variant van de f-35 die op vliegdeksche-
pen landt, is een product van fokker.
geen CAdeAUTJe
De nieuwe order voor de bouw van onderdelen voor de f135-motor
was overigens geen cadeautje. aan de aanbesteding deden verschillen-
de bedrijven uit de Verenigde Staten mee, plus een paar uit de andere
landen die de f-35 hebben aangeschaft. Volgens Pratt & Whitney wist
een Klein Mechanische Werkplaats eindhoven kun je KMWe/dutchaero al lang niet meer noemen.
de volledige naam dateert dan ook van ruim zestig jaar geleden, uit de tijd dat de ‘werkplaats’ nog
een familiebedrijf was. In 2015 vierde KMWe haar zestigste verjaardag en realiseerde het internationale
bedrijf een jaaromzet van rond de 80 miljoen euro.
kMWe: De WereLD aLS WerKPLaaTS
InnovatIef Polderland Door: Steven van den berg – foto’s: KMWe/Dutchaero
34-35-36_innovatiepolderland.indd 34 19-01-16 11:32