24 PILOOT EN VLIEGTUIG februari 2016
ON tHe jOB Door: erik brouwer
misch zware opleiding, inclusief afstudeerscriptie. als marinier werd hij
ingezet in eritrea en andere brandhaarden in de wereld. Na tien jaar bij
de marine kwamen eind jaren negentig de amfibische transportschepen
in beeld, met (toen nog) Hr. Ms. rotterdam als eerste schip. Ook de
mariniers zouden vanaf dit soort schepen moeten gaan opereren. Sie-
merink leerde een amfibisch landingsvaartuig besturen en deed selectie
als vlieger, waar hij doorheen kwam. “ik was toen 28. Jong genoeg om
een carrière als vlieger te beginnen, maar in een mariniersleven is dat
oud”, grapt Siemerink.
Met het vliegen op de Lynx helikopters raakte Siemerink, naast anti-sub-
marine warfare en special forces, bekend met het Search-and-rescue
vliegen.
nieuwe uitDAging
Toen de NH90 in beeld kwam en de marine tegelijkertijd zou gaan stop-
pen met Sar-vluchten, nam Siemerink de uitdaging aan om de Sar-
operatie bij NHV vorm te gaan geven: “Daar kwamen mijn organisatori-
sche kwaliteiten en opleiding die ik had opgedaan bij de mariniers
opeens weer heel goed van pas. Na twee jaar tijdelijke contracten heb-
ben we ons met NHV bewezen en inmiddels een vijfjarig contract gekre-
gen van rijkswaterstaat. Sindsdien vlieg ik weer wat meer en heb ik wat
neventaken kunnen delegeren.”
Siemerink kan bogen op een enorme dosis ervaring en heeft een weerga-
loze opleiding gedaan bij Defensie, maar met het uitbesteden van Sar-ta-
ken zoals dat wereldwijd gebeurt, ziet hij voor de sector een serieuze uit-
daging ontstaan. “Over twintig jaar is de pool van mensen met een
militaire achtergrond en Sar-ervaring opgedroogd. Dan moet de sector
andere manieren vinden om ervaren en capabele mensen te werven.”
NHV leidt daarom zelf steeds meer mensen vanuit de civiele industrie
op voor het Sar-vliegen. Sommige disciplines, zoals het hoisten bijvoor-
beeld, worden ook in de civiele markt al beoefend in onder meer de
windmolenindustrie. Maar bij vakken als duiken, reddingzwemmen en
bij medici ligt dat al moeilijker. Sar-vliegen is een vak apart, legt Sieme-
rink uit: “Deklandingen zijn al vrij uniek. Maar het Sar-vliegen vereist
vooral een andere mindset. Van het planmatig vliegen, dat je leert op de
opleiding, moet je worden omgeschoold naar ad-hoc vliegen in uitda-
gende omstandigheden. Dat vraagt om andere vormen van missiema-
nagement. De kwaliteit van vliegers, wanneer de toestroom van defen-
sievliegers opdroogt, te blijven waarborgen: dat is de uitdaging waar we
als sector voor staan.”
Sar-vluchten zijn een civiele aangelegenheid.
Klaar voor vertrek: Dauphin op De Kooy. NHV vliegt ook met meerdere airbus Helicopters H175 varianten.
22-23-24_onthejob.indd 24 18-01-16 16:56