68 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety – Beeld: BFU
Hoogteprofiel eerste en tweede nadering.
Hoogteprofiel eerste nadering.
tuig nog maar 1.340 voet (408 m) boven de grond. Het GPWS-systeem
waarschuwt met een synthetische stem: “Sink rate!… Glide slope!… Sink
rate!… Glide slope!”. De copiloot reageert door een hoogte van 5.000
voet in te stellen op de vluchtcomputer, de hoogte waar vliegtuigen naar
moeten klimmen na een go-around.
Hij wijzigt de modus van de automatische piloot van Vertical Speed (het
volgen van de ingestelde daalsnelheid) naar Open Climb. Het vliegtuig
blijft dalen met -3.300 voet per minuut terwijl de copiloot terugschakelt
naar de Vertical Speed-modus met de gekozen daalsnelheid van -3.200
voet per minuut.
Om 19:31:13 uur schakelt de copiloot de automatische piloot uit en be-
gint de go-around procedure. De gashendels gaan in de TOGA (Take Off
Go Around) positie en hij brengt de neus omhoog. Het vliegtuig zakt
nog iets door en begint vanaf een hoogte van 668 voet (203 meter)
boven de grond pas te klimmen. Op dat moment zit het toestel nog
6,43 zeemijl (11,9 kilometer) voor de baan.
De gezagvoerder vertelt de verkeersleider in de toren dan dat ze een go
around uitvoeren.
Tijdens de go around neemt de luchtsnelheid toe tot 217 knopen. Hier-
door volgt er een VFE Overspeed waarschuwing in de cockpit. VFE is de
maximaal toegestane snelheid bij uitgeschoven flaps. Hierop reageren
de boordsystemen van de Airbus automatisch door de configuratie van
de slats en de flaps aan te passen.
LANDING
De Airbus vliegt dan een linkercircuit en sluit weer aan op de final ap-
proach voor baan 07R.
Dit keer wordt de eindnadering goed uitgevoerd en landt het toestel om
19:45 uur op Frankfurt Airport.
OORZAKEN
De Duitse Bundestelle für Flugunfalluntersuchung (BFU) publiceert na
bijna drie jaar het eindapport van hun onderzoek naar de oorzaak van
dit ernstige incident. Ze concluderen: na een verkorte eindnadering
vloog de Airbus A350-941 ‘s nachts onder goede visuele meteorologi-
sche omstandigheden ongestabiliseerd op een instrumentnadering naar
baan 07R van de luchthaven Frankfurt/Main. Het glijpad van het instru-
mentlandingssysteem werd van bovenaf doorgevlogen. Vanaf 3.300
voet AMSL lag het vluchtpad voortdurend onder het glijpad. De cockpit-
bemanning brak de instrumentnadering af en startte een doorstartproce-
dure ongeveer 6 NM voor de baandrempel 07R op 668 voet AGL, dus
ver onder het glijpad.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 68 13-12-2022 13:28