PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 67
waarbij de daalsnelheid oploopt tot -2.000 voet per minuut. Flaps en
speedbrakes worden gebruikt om de vliegsnelheid binnen te perken te
houden. Op een hoogte van 4.800 voet wordt het landingsgestel uitge-
klapt.
Om 19:30:20 uur is de Airbus door de verlengde middellijn van de
baan gevlogen. Het vliegtuig zit op 3.480 voet boven de grond op onge-
veer 9 zeemijl van de landingsbaan.
Op dit punt zit de A350 nog flink boven het glijpad. De daalsnelheid
loopt op tot -2.420 voet per minuut.
Dan selecteert de copiloot een daalsnelheid van -3.200 voet per mi-
nuut. De neus zakt van -3° naar -8° en de daalsnelheid neemt toe. De
Airbus gaat door het glijpad en blijft dalen.
Om 19:30:54, op een hoogte van 1.820 voet boven de grond, is het
vliegtuig eindelijk opgelijnd met de baan en hebben ze de localizer te
pakken.
GO AROUND
De piloten blijven gefixeerd op de daling terwijl de Airbus een daalsnel-
heid haalt van -4.009 voet per minuut. Om 19:31:03 uur zit het vlieg-
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety – Beeld: BFU
??
? ?
??
??
Flighttrack.
3D Flighttrack.
(Foto: Masakatsu Ukon; CC:by-sa)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 67 13-12-2022 13:28