Pagina 66 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

66 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
TG926
Thai Airways-vlucht TG926 is een driewekelijkse lijndienst van Bangkok via
Phuket naar Frankfurt in Duitsland. Ten tijde van het incident wordt deze
dienst uitgevoerd door een Airbus A350-900. Op woensdag 1 januari 2020
vertrekt de A350 om 12:40 uur lokale tijd van Phuket. Aan boord bevinden
zich vier piloten, veertien cabinepersoneelsleden en 306 passagiers.
De gezagvoerder is de Pilot Monitoring tijdens de vlucht en de copiloot
is de Pilot Flying (PF).
Het deel van de vlucht tot aan de nadering verloopt zonder problemen.
Wel doet er zich een medische situatie met een passagier voor. Vier uur
voor de geplande aankomsttijd stuurt de bemanning via de ACARS-be-
richtendienst een verzoek naar het Operations centrum van de lucht-
vaartmaatschappij. Of ze willen zorgen dat er een ambulance klaarstaat
bij de gate als ze aankomen.
NADERING
Het hele vluchtplan is netjes ingevoerd in de vluchtcomputer, rekening
houdend met een nadering van baan 07R. Maar van een onderlinge be-
spreking van de nadering tussen de piloten is geen sprake. De cockpit-
voicerecorder bevat de laatste twee uur van de vlucht. Op geen enkel
moment wordt de instrumentnadering doorgesproken.
Om 19:15 uur lokale tijd passeert de Airbus het VOR-navigatiebaken
Charlie van de zuidelijke Standard Arrival Route naar baan 07R van
Frankfurt Airport op 18.500 voet.
Tijdens de daling zit het vliegtuig achter een Airbus A380 van Emirates
die van Dubai onderweg is naar Frankfurt. De gezagvoerder verwacht
dus ook dat ze achter deze A380 moeten landen.
Om 19:24 uur kort voordat ze het rugwindbeen van baan 07R op moe-
ten draaien, neemt de Radar Approach verkeersleider contact op. Of het
klopt dat er een patiënt aan boord is en of ze extra hulp nodig hebben.
De gezagvoerder, die de radiocommunicatie doet, heeft moeite met de
niet-standaard Engelstalige communicatie. Hij probeert duidelijk te ma-
ken dat ze al om een ambulance hadden gevraagd bij de gate.
VOORRANG
Terwijl de bemanning er nog steeds van uitgaat dat ze de voorgepro-
grammeerde nadering achter de A380 gaan vliegen, heeft de verkeers-
leider een ander plan. In verband met de patiënt aan boord wil de ver-
keersleider de Thaise Airbus via een verkorte nadering laten ‘invoegen’
voor de A380. Via de radio volgt de instructie aan TG926 om het dalen
te bespoedigen. Om 19:28 uur volgt een instructie om te dalen naar
3.000 voet en naar rechts te draaien om via een koers van 340° en
040° de localizer van de instrumentnadering voor baan 07R te benade-
ren. Ze moeten een snelheid aanhouden van 170 knopen IAS of hoger.
De instructies volgen elkaar snel op en de stress bij de piloten neemt
toe. Dat is merkbaar aan de copiloot die als Pilot Flying de instructies
niet op een stellige maar vragende manier geeft. Er zijn geen aanwijzin-
gen dat de bemanning de vluchtcomputer aanpast aan de nieuwe route.
OMGEVINGSBEWUSTZIJN
Langzaamaan verliezen de piloten hun omgevingsbewustzijn. In hun
mentale beeld van de nadering zitten ze veel te hoog. De piloot selec-
teert de ‘Open Descent’ modus, waarbij niet de vluchtcomputer de da-
ling managet, maar de piloot zelf. De copiloot zet een sportieve daling in
Op Nieuwjaarsdag 2020 daalt een Thai Airways Airbus A350 tijdens de eindnadering van Frankfurt Air-
port ver onder het glijpad. Gelukkig weet de bemanning de fout op tijd te herstellen. Piloot & Vliegtuig
duikt in het eindrapport van dit incident.
A350 IN DE PROBLEMEN BIJ FRANKFURT
INCIDENTANALYSE Door: Harro Ranter, the Aviation Safety – Beeld: BFU
(Foto: Masakatsu Ukon; CC:by-sa)
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 66 13-12-2022 13:28