64 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
HISTORIE Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
ter al als verkeersvliegtuig. Intussen was luchtvaartmaatschappij Daimler
gevormd door de Daimler Hire Ltd. De maatschappij had interesse in de
D.H.29 en wilde in april 1922 met operaties beginnen. De Havilland
was echter bang dat de besturingsproblemen te lang zouden aanhou-
den en zette al snel een punt achter de D.H.29.
EERSTE BOTSING IN DE LUCHT
Daimler Airways had overigens de twijfelachtige eer om als eerste ter
wereld een toestel te verliezen door een luchtbotsing met verkeersvlieg-
tuigen. Op 7 april 1922 botste een D.H.29 (G-EAWO) op een Farman
Goliath (F-GEAD) van de Cie des Grands Express Aériens. Dat gebeurde
boven Frankrijk tijdens slecht zicht. De piloot en de cabinebediende van
de D.H.29 waren de enigen aan boord en kwamen om, net als de vijf
inzittenden van de Farman.
D.H.34
Nog tijdens de ontwikkeling van de D.H.29 werkte De Havilland aan het
ontwerp van de D.H.18 met een Rolls-Royce-motor voor Instone Air Li-
ne. In september 1921 werd de constructie aangekondigd als D.H.32.
Net als de D.H.18 was de D.H.32 een tweedekker. De motor moest een
360 pk Rolls-Royce Eagle worden, maar de D.H.32 werd nooit ge-
bouwd.
In plaats daarvan verbeterde De Havilland het ontwerp en combineerde
onderdelen van de D.H.29-eendekker met het D.H.32-project. Deze
combinatie resulteerde in de D.H.34. Het prototype, de G-EBBQ, maakte
de eerste vlucht op 26 maart 1922. De certificatievluchten werden op
één dag voltooid. Op 31 maart 1922 werd de G-EBBQ afgeleverd aan
Daimler Airways. Daimler bestelde twee toestellen. Het Britse Air Council
bestelde er zeven, gebruikmakend van het subsidieschema voor airlines,
dat op dat moment gold. Daimler en Instone leenden vervolgens enkele
D.H.34’s van het Air Council. In totaal werden elf D.H.34’s gebouwd.
Een twaalfde machine werd niet afgebouwd, hoewel hij wel werd gere-
gistreerd. In 1922 waren alle machines afgeleverd.
TRIVIA
De operaties van Daimler begonnen toen de G-EBBQ een lading kran-
ten naar Le Bourget bracht. Naar verluidt crashte het toestel in mei
1923. De tweede D.H.34, de G-EBBR ‘City of Glasgow’, werd gebouwd
voor het Air Council en geleased door Instone. Op de eerste dag werd
met een stel journalisten van Croydon naar Le Bourget gevlogen. Twee
van hen moesten weer uitstappen, pas toen kwam het toestel los van
de grond. De G-EBBR raakte tijdens de start op 27 mei 1924 een oor-
logsmonument en brandde volledig uit.
De G-EBBS, het tweede toestel van Daimler, brak alle records door op
Het prototype van de D.H.18. Een D.H.18 in dienst van AT&T.
De eerste botsing ter wereld in de lucht tussen twee verkeers-
vliegtuigen. (Schilderij: Thijs Postma) De carrière van de G-EBBQ begon met een vlucht naar Parijs Le Bourget.
62-63-64-65_dh34.indd 64 13-12-2022 13:28