Pagina 61 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 61
RAZENDSNEL
Het getal ‘280’ in de typeaanduiding slaat op de maximale vliegsnelheid
van 280 kts (519 km/h). Naar die snelheid is stapsgewijs toegewerkt.
Zo werd in het late voorjaar van 2018 voor het eerst een snelheid opge-
tekend van 352 km/h in de aanloop naar de binnen het JMR-TD-pro-
gramma verplicht gestelde maximumsnelheid van 420 km/h.
Met de helikopter werd op 15 april 2019 voor het eerst op topsnelheid
gevlogen waarbij 556 km/h werd opgetekend. Op 23 januari van dat
jaar werd overigens al de beoogde ‘280’-snelheid opgetekend van 520
km/h. Tevens werd toen vastgesteld dat de Valor in staat is om 1.372
m/min te klimmen om vervolgens op een hoogte van 3.353 m een af-
stand van bijna 600 km te overbruggen. Ook werden toen bochten met
een hellinghoek van vijftig graden gemaakt bij een snelheid van 370
km/h.
MOTORWISSEL
In oktober 2021 werd besloten tot een motorwissel. De Valor werd tot
op dat moment aangedreven door twee GE T64 turboshaftmotoren in
de vermogensklasse van 5.000-7.000 pk. In plaats daarvan werd geko-
zen voor een van de Rolls-Royce T406/AE 1107C afgeleide 6.000 pk
sterke motor die voor de Osprey wordt gebruikt. Deze nieuwe AE
1107F-variant leidt volgens beide fabrikanten niet alleen tot lagere on-
derhoudskosten, maar verkleinen ook de risico’s van het project. De pro-
ductieversie krijgt een vliegbereik liggend tussen de 926-1.482 km en
kan veertien militairen dan wel 5.442 kilogram vracht meenemen. In de
komende maanden zullen de ontwikkelingsaccenten verschuiven naar
het ontwerp van de wapensystemen, het onderhoud, de productie, de
systeemintegratie en uiteraard nog meer testvluchten in de aanloop naar
militaire certificatie.
DEFIANT/DEFIANT X
Naast Bell mocht ook Sikorsky een ‘JMR-TD Phase 1’ bouwen. Dat
toestel zou onder de naam SB>1 Defiant bekend worden en was
afgeleid van de supersnelle (425 km/h) Sikorsky X2. Sikorsky werkte
bij de ontwikkeling van deze JMR-TD samen met Boeing. De SB>1
voltooide op 21 maart 2019 voor het eerst een korte vlucht. Nadien
vloog het medio 2020 voor het eerst sneller dan 91 km/h. Eind
2020 zou de Defiant een snelheid bereikt moeten hebben van de
verplichte 420 km/h. Die snelheid (232 kts-430 km/h) werd op 12
oktober 2020 aangetikt tijdens een lichte duikvlucht. In mei 2021
werd dit ook in horizontale vlucht opgetekend. Tevens bleek de
SB>1 in staat aan een externe sling een last van 1.542 kg te vervoe-
ren bij snelheden van bijna 100 kts (185 km/h) en was sprake van
ADS-33 Level One vliegprestaties. Daarnaast bleek het toestel uiter-
mate wendbaar tijdens slalomproeven waarbij met verschillende
snelheden werd gevlogen.
In januari 2021 besloten Sikorsky en Boeing de grotere Defiant X
vervroegd naar voren te schuiven in het kader van de FLRAA-com-
petitie. Deze Defiant X moest een HTS7500-turboshaft krijgen die
zowel beide coaxiale rotoren aan zou gaan drijven als een duwpro-
peller voor extra snelheid. De Defiant X verschilde van de SB>1
door onder meer afgedekte motor-uitlaten om de infraroodsigna-
tuur zo klein mogelijk te houden. Ook werden de staartsectie (nu V-
vormig) en het landingsgestel (nu met extra staartwiel) aangepast.
Volgens beide fabrikanten zou de bewapende helikopter een dub-
bele snelheid en dito vliegbereik krijgen ten opzichte van de UH-60
Black Hawk die te boek staat voor een snelheid van 150 kts (278
km/h) en een vliegbereik van 600 nm (1.111 km). Verwacht wordt
dat beide fabrikanten de keuze voor de Bell V-280 Valor zullen gaan
aanvechten.
60-61_v-280valor.indd 61 13-12-2022 13:27