60 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Het Amerikaanse leger is in het kader van het Joint Multi-Role (JMR)/Fu-
ture Vertical Lift (FVL)-vervangingsprogramma op zoek naar twee- tot
vierduizend nieuwe helikopters. Daarbij wordt in eerste instantie gezocht
naar een opvolger van de Sikorsky UH-60 Black Hawk die rond 2030
aan het einde van zijn levensduur is. In een later stadium worden ook
de CH-47 en AH-64 vervangingskandidaten. Om een mogelijke vervan-
ger te kunnen kiezen, startte het U.S. Army Aviation Technology Directo-
rate in 2013 het Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR TD)-
programma waarvoor uiteindelijk Bell met de V-280 Valor en
Sikorsky-Boeing met de SB>1 Defiant aan de slag konden gaan.
V-280 VALOR
Bell besloot bij de ontwikkeling van de nieuwe helikopter mee te liften
op de met de V22 Osprey opgedane tiltrotorervaringen. Dit leidde bij de
Valor onder meer tot een intrekbaar landingsgestel, fly-by-wire besturing
en drievoudig uitgevoerde vluchtcontrolesystemen.
Bij Bell werden de zaken vervolgens voortvarend opgepakt, waarna me-
dio 2016 al de romp en de vleugels van het eerste V-280-prototype aan
elkaar werden bevestigd en de motorophangpunten werden aange-
bracht. In een volgende fase werd vrijwel alle tijd besteed aan de fly-by-
wire flight controls. Daarna werden in november 2016 de GE Aviation
T64-GE-419-motoren bevestigd, waarna de eerste motorruns begin
2017 plaatsvonden. Volgens Bell liep de ontwikkeling van de nieuwe
tiltrotor op dat moment al een jaar voor op schema.
Na meerdere series grondtests in september 2017 voltooide de Valor
vervolgens op 18 december 2017 voor het eerst een korte vlucht. In de
loop van 2018 werd met de V-280 voor het eerst achterwaarts gevlo-
gen, werden 360 graden ‘pedal turns’ uitgevoerd en horizontale landin-
gen gemaakt waarbij een naderingssnelheid van 74 km/h werd aange-
houden. In de daaropvolgende jaren volgden talloze testvluchten die
uitgebreide gegevens opleverden wat betreft de technische en operatio-
nele mogelijkheden van de helikopter wanneer deze lange-afstandaan-
valsmissies zou moeten gaan uitvoeren.
Bell Textron Inc heeft een ontwikkelingscontract op zak in het kader van het Future Long-Range Assault
Aircraft (FLRAA)-programma van de U.S. Army. Door dit contract met een waarde van ruim 1,36 miljard
dollar kan Bell het ontwerp van de V-280 Valor-tiltrotor verder doorontwikkelen. Boeing en Sikorsky kun-
nen hierdoor wel stoppen met het verder verfijnen van de door hen ontwikkelde SB>1 Defiant.
EN DE WINNAAR IS…
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Bell/Sikorsky-Boeing
60-61_v-280valor.indd 60 13-12-2022 13:27