PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 59
De toestellen worden aangedreven door 100 pk sterke viercilinder Rotax
912 ULs-motoren en driebladige propellers. Daarmee zijn kruissnelheden
mogelijk van 270-310 km/h, terwijl het toestel met geselecteerde flaps pas
bij 65 km/h overtrekt. De Pelegrins zijn opgebouwd uit een combinatie van
koolstofvezel en CNC aluminium en bestand tegen een belasting van +4/-2
G. Ook is een Galaxy GRS6 ballistische reddingsparachute aanwezig.
De afmetingen zijn compact: 7,53 m lang, een spanwijdte van 7,940 m bij
een hoogte van 2,49 m en een cabinebreedte van 70 cm. Het leeg 338
kg wegende vliegtuig heeft een tankinhoud van 96 l, goed voor een maxi-
maal vliegbereik van 1.300 km. De vliegtuigen kunnen tot een hoogte van
3,5 kilometer klimmen; de landingsafstand op asfalt is 150 m en de mini-
male startaanloop 225 m.
HERKOMST
Het ontwerp van de Pelegrin voert terug tot 2010 toen het inmiddels fail-
liete Millennium Master met de tweezitter op de proppen kwam. Nadien
namen het Italiaanse CFM Air en het Letse Tarragon het ontwerp over om
het verder te verfijnen. Dit leidde tot de komst van zowel de CFM Dardo,
waarin beide inzittenden naast elkaar zitten, als de Tarragon Pelegrin tan-
dem seater. Daarnaast is ook de Italiaanse Blackshape Prime BS100 van
het Millennium-ontwerp afgeleid.
Beide Pelegrins zijn onderdeel van de vlootvernieuwing binnen de kleine
Letse luchtmacht. Deze bestelde eind 2020 bij Sikorsky vier UH-60 Black
Hawk-helikopters. In 2018 werd al een order geplaatst bij de Italiaanse Le-
onardo Company voor twee eenmotorige AW119Kx-helikopters ter ver-
vanging van twee verouderde AB206 JetRangers. De eenheid vloog toen
al met twee moderne AW109 Power-varianten. Daarnaast wordt gevlogen
met twee stokoude Antonov An-2 transportvliegtuigen en een duo Mil Mi-
17-helikopters. De Letse helikopters worden onder meer ingezet voor
SAR-missies, transporttaken en de bestrijding van natuurbranden. De twee
Pelegrin-trainers zullen niet alleen worden gebruikt om de kwalificaties van
piloten op peil te houden, maar kunnen ook worden ingeschakeld bij de
ondersteuning van grondtroepen.
De luchtmacht van Letland (Latvijas Gaisa spēki) heeft begin december 2022 twee nieuwe Tarragon Pe-
legrin basistrainers aan zijn vloot toegevoegd. Het gaat om zogenoemde ultralight tandem seaters met
een intrekbaar landingsgestel. Ze zijn in Letland gebouwd.
TARRAGON PELEGRIN
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: Luchtmacht Letland
??
? ?
??
??
Blackshape Prime BS100.
CFM Dardo.
59_tarragonpelegrin.indd 59 13-12-2022 13:26