Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 51
DE HANDLEY PAGE HP 42 IN
HET KORT
Motor 4 x Bristol Jupiter XIF 9-cilinder
radiaalmotor (elk 490 pk)
Propellers 4-bladige propellers met
vaste instelling
Bemanning 4
Capaciteit 24 passagiers
Lengte 28,9 m
Spanwijdte 40 m
Hoogte 8,2 m
Leeggewicht 8.047 kg
MTOW 12.701 kg
Maximale snelheid 190 km/h
Kruissnelheid 160 km/h
Vliegbereik 800 km
De HP 42 had een lage instap (hier te zien in Uganda).
giers eerst een cocktail aangeboden, gevolgd door een meergangen-
menu.
VIPS
Voor vluchten naar het Oosten worden de vliegtuigen in Caïro geba-
seerd. De vluchten naar het verre Kaapstad in Zuid-Afrika duren meerde-
re dagen (met overnachtingen onderweg). Dat lijkt een lange reis, maar
ze is uiteraard veel korter dan een wekenlange reis per stoomboot. Tij-
dens de vliegreis kunnen de passagiers genieten van een mooie com-
fortabele cabine met vast tapijt en een bar waaraan je staand een drank-
je kan nuttigen. Omdat de bagage binnen handbereik ligt, kunnen de
dames zich ook omkleden voor het zevengangen-avondmenu (uiteraard
met aangepaste wijnen), voordat ze zich bij de tussenlandingen in een
uitstekend hotel te slapen leggen. Al die luxe is – gezien de hoge ticket-
prijs – natuurlijk enkel binnen handbereik van rijke zakenlui en filmster-
ren of diplomaten.
De HP 42-vloot wordt niet uitsluitend gebruikt om de rijken der aarde
naar verre bestemmingen te vervoeren. Imperial Airways biedt ook zoge-
noemde ‘Flips’ (luchtdopen) boven Londen aan en ‘Lunch Specials’ op
zondag met bestemming Le Touquet in Frankrijk. Maar net als de lijn-
vluchten zijn ook deze pleziervluchtjes niet goedkoop. Voor een vluchtje
naar Le Touquet (inclusief lunch en limousine-transfer naar hartje Lon-
den) moet al snel 4 pond worden neergeteld: een fors bedrag als je
weet dat het gemiddeld jaarloon dan zo’n 150 pond bedraagt.
Imperial Airways is zo tevreden over de geleverde HP 42 dat de maat-
schappij in 1933 een order wil plaatsen voor twee extra vliegtuigen. De-
ze moeten dan wel aangedreven worden door Tiger-motoren van Arm-
strong Siddeley. Dat leidt volgens Handley Page tot hogere kosten: de
toestellen gaan 42.000 pond per stuk kosten, veel meer dan de 22.000
pond van het eerder geleverde model. Daarop besluit Imperial af te zien
van de bestelling. In plaats daarvan bestelt de maatschappij twee Short
Scylla’s: een landversie van de Short Kent-vliegboot.
EEN ABRUPT EINDE
Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog worden de vliegtuigen ter be-
schikking gesteld aan de RAF, waar ze dienen in het 271st squadron. Te-
gen het einde van 1940 zijn ze echter allemaal vernietigd als gevolg van
ongevallen. De G-AAXC (‘Heracles’) en G-AAUD (‘Hanno’) worden ver-
nield tijdens een hevige storm die de basis van Whitchurch Airport in
Bristol treft. De vliegtuigen worden tegen elkaar geblazen en kunnen
niet meer worden hersteld. De G-AAUE (‘Hadrian’) gaat op 6 december
1940 verloren als het op Doncaster Airport door een rukwind getroffen
wordt en ondersteboven op een spoorlijn belandt. De G-AAGX (‘Hanni-
bal’) verdwijnt op 1 maart 1940 tijdens een RAF-missie met acht perso-
nen aan boord boven de Golf van Oman. Er wordt nooit een spoor van
het vliegtuig gevonden. Later duiken in het Nationaal Archief van Israël
wel foto’s op van een wrak van een HP 42, maar het is niet zeker of het
over de Hannibal gaat. De G-AAUC (‘Horsa’) moet op 7 augustus 1940
een noodlanding maken nabij Moresby Parks in Cumberland. De HP 42
voert dan een bevoorradingsvlucht uit van Manchester Ringway naar
Stornoway in Schotland en heeft munitie als lading. Het toestel brandt
volledig uit. De G-AAXD (‘Horatius’) was eerder al verloren gegaan in
dienst van de RAF. Op een terugvlucht uit Parijs op 7 november 1939
vindt de piloot tijdens hevige mist zijn bestemming niet. Hij maakt een
noodlanding op Tiverton Golf Course en raakt daarbij de boomtoppen.
Het vliegtuig wordt volledig vernield. Ook G-AAX (‘Hengist’) gaat verloren
als op de RAF-basis in Karachi brand uitbreekt. De G-AAXF (‘Helena’)
maakt een harde landing in mei 1940. Na een inspectie wordt corrosie
vastgesteld en wordt het vliegtuig ontmanteld. Het voorste deel van de
romp zal nog wel worden behouden en doet nog enkele jaren dienst als
kantoortje voor de Royal Navy.
In Luxor (Egypte) gaat de piloot aan boord van een HP 42.
48-49-50-51_hp42.indd 51 13-12-2022 13:23