Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 5
De woorden boven dit stukje hebben in deze
eerste editie van 2023 een veelzijdige beteke-
nis. Er is weer een jaar afgesloten en we zijn
aan een nieuw jaar begonnen. Vanaf deze plek
mag ik u namens het team van Piloot en Vlieg-
tuig een voorspoedig 2023 toewensen. We
hopen dat het u goed gaat, dat u veel plezier
beleeft aan uw luchtvaartwerk of -hobby én
natuurlijk aan Piloot en Vliegtuig.
‘Oud en nieuw’ heeft ook betrekking op de
wisseling van de wacht waarover u op pagina
22 en verder leest. Natuurlijk haal ik het niet in
mijn hoofd om mijn gewaardeerde collega
Ruud Vos als ‘oud’ weg te zetten, maar feit is
wel dat hij na achttien jaar de functie van
hoofdredacteur van dit mooie blad aan mij
heeft overgedragen. Ik hoop dat ik ook na-
mens u spreek als ik Ruud hartelijk bedank
voor de gedrevenheid waarmee hij elke
maand opnieuw een frisse ‘PV’ afleverde.
Ik haast me erbij te zeggen dat het niet de be-
doeling is om te spreken van een ‘oude’ en
‘nieuwe’ Piloot en Vliegtuig. Aan het roer mag
er dan wat veranderen: de inhoud blijft als het
goed is overeenkomen met wat u graag in dit
magazine aantreft. Wat dit met een ‘balanceer-
act’ te maken heeft, leest u ook in het ge-
noemde artikel (pagina 22).
Over de inhoud gesproken: dat is eveneens
een zaak van ‘oud en nieuw’. Net als in vorige
edities komt in dit nummer het fenomeen
‘duurzaam vliegen’ volop terug. Mocht u den-
ken: ‘alweer iets over accu’s en waterstof?’,
dan komt dat niet doordat de oude of nieuwe
hoofdredacteur hier een hyperfocus op had of
heeft. De luchtvaartwereld om ons heen ver-
andert en Piloot en Vliegtuig verandert mee.
We zijn graag actueel. Daarbij verliezen we
echter het verleden niet uit het oog. Wat is er
in ruim honderd jaar luchtvaart veel gebeurd.
Gelukkig valt er over oud én nieuw nog onein-
dig veel te schrijven en te laten zien. Blijf le-
zen!
Oud en nieuw
We zijn
graag
actueel
On the job
22 Wisseling van de wacht Nieuwe hoofdredacteur P&V
Ontwikkelingen
25 Elixir Aircraft Eerste stap naar koolstofarm
34 Airbus onthult DisrubtiveLab Nieuw vliegend laboratorium
Opleiding
30 SKY academy Deel van opleiding in Frankrijk
Status report
18 Embraer wedt op twee paarden Op weg naar duurzaam vliegen
46 Archer Aviation Midnight Presentatie nieuwe eVTOL
56 B-21 Raider Roll-out prototype stealth bomber
60 Bell Textron V-280 Valor Tiltrotor voor U.S. Army
Technologie
32 Trainingscentrum CAE jubileert Simulatorgigant bestaat 75 jaar
En verder
70 Volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Steven van den Berg
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
s.vandenberg@eisma.nl
30 Onder de erkende Nederland-
se vliegopleidingen neemt de door
Dirk Evers en Marije Vermeulen gelei-
de SKY academy een bijzondere plek
in. Studenten van deze vliegschool
brengen een deel van hun praktijkop-
leiding door in Frankrijk. Daarnaast
kunnen ze het opleidingsheft deels
zelf in handen nemen. Dat scheelt
niet alleen tijd, maar is ook financieel
uitermate aantrekkelijk.
56 De roll-out van het eerste prototype van de lang ver-
wachte nieuwe B-21 ‘long-range, highly survivable, penetrating
strike stealth bomber’ heeft op 2 december 2022 plaatsgevon-
den. Er zijn bij Northrop Grumman momenteel zes prototypes
van de B-21 in aanbouw. De fabrikant mikt op een eerste
vlucht in 2023. Het toestel moet op termijn de B-52 Stratofor-
tress en de Rockwell B-1B Lancer vervangen.
Door: Steven van den Bergwww.pilootenvliegtuig.nl
62 De verkeersvliegtuigen van de Engelse ontwerper
Geoffrey De Havilland bestonden in de begintijd na de Eer-
ste Wereldoorlog uit omgebouwde bommenwerpers en ver-
kenningsvliegtuigen. De opkomst van het passagiersvervoer
vraagt echter om toestellen die speciaal voor het vervoer
van passagiers of vracht zijn ontworpen. De Havilland begint
onder eigen naam aan de bouw van de D.H.29 en D.H 34.
04-05_inhoud.indd 5 13-12-2022 14:23