Pagina 47 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 47
5 kW/kg. Ze zijn beduidend lichter dan bestaande elektromotoren voor
zowel vliegtuigen als elektrische voertuigen. Zo wegen MagniX’ Mag-
ni350-elektromotoren, die een piekvermogen hebben van 350 kW en
een vermogensdichtheid van 3,2 kW/kg, 131 kg. Een motor van de
Tesla Model 3 weegt 90 kg, heeft een piekvermogen van 211 kW en
een vermogensdichtheid van 2,3 kW/kg.
In deze configuratie kan met de Midnight in principe tot 100 mijl (160
km) gevlogen worden bij een kruissnelheid van 150 mph (241 km/h),
een maximaal startgewicht van 3.500 kg (waarvan 1.000 voor de ac-
cu’s) en 450 kg nuttige lading. Het toestel moet na korte vluchten van
tien minuten over afstanden tot 20 mijl (32 km) vervolgens binnen tien
minuten kunnen worden bijgeladen. Volgens de fabrikant gaat het toe-
stel tijdens take-off maximaal 45 dBa geluid produceren. Archer gaat uit
van een kruishoogte van 6.000 ft (1.829 m).
PRODUCTIE
Archer hoopt in 2024 een nieuwe productiefaciliteit bij Covington Muni-
cipal Airport in de Amerikaanse staat Georgia in gebruik te nemen. Daar
worden momenteel voorbereidingen getroffen om een bijna vier hectare
grote fabriek uit de grond te stampen. Hier moeten vanaf de tweede
helft van 2024 de eerste toestellen van de band rollen. Gemikt wordt
op een aanvankelijke productie van 250 Archers in 2025, oplopend tot
650 een jaar later. De fabriek kan op termijn worden uitgebreid met een
extra oppervlakte van nog eens twee hectare waardoor de productie kan
doorgroeien tot 2.300. Deze ambities moeten mede mogelijk worden
door de ruggensteun van Fiat Chrysler Automobiles (FCA), dat Archer
gaat helpen bij de ontwikkeling van de eVTOL.
ELEKTRISCH LUCHTTAXI-NETWERK
Hoe serieus de plannen voor Urban Air Mobility (UAM) zijn, blijkt uit de
aankondiging medio november 2022 van Archer en United Airlines. Bei-
den kondigden daarbij hun eerste route aan tussen de hub van United
op Newark Liberty International Airport (EWR) en New York Stad. De
Downtown Manhattan Heliport is geselecteerd om in 2025 de eerste
start- en landingsplaats te worden binnen Archers bredere plan om een
Urban Air Mobility (UAM) netwerk te lanceren in de New York Metropoli-
tan Area.
United wil met de Midnight in een elektrisch luchttaxi-netwerk passagiers
veilig, snel, stil en kosteneffectief vervoer van de luchthaven naar het
stadscentrum aanbieden. De luchtvaartmaatschappij heeft inmiddels bij
Archer tweehonderd Midnights besteld en een aanbetaling gedaan van
tien miljoen dollar. Met de definitieve order is een bedrag gemoeid van
1,1 miljard dollar. Daarnaast is een optie genomen op nog eens hon-
derd toestellen. De Midnight is Archers tweede eVTOL. Met het prototy-
pe van het eerste toestel, de ‘Maker’, is sinds de eerste vlucht op 16 de-
cember 2021 al enkele duizenden uren gevlogen.
KAPITAALINJECTIE LILIUM
De Duitse start-up Lilium heeft 119 miljoen dollar aan nieuw kapi-
taal opgehaald bij bestaande aandeelhouders, nieuwe investeerders
en strategische partners waaronder industrieconglomeraat Honey-
well. Lilium wil het geld onder meer gebruiken voor de ontwikkeling
van de Lilium Jet. Het Duitse bedrijf slaagde er in 2021 al eerder in
via een Amerikaanse constructie 450 miljoen dollar binnen te halen,
nadat in februari 2020 al 250 miljoen dollar was toegevoegd aan
het bedrijfskapitaal van destijds 90 miljoen dollar. In een eerste ron-
de zag Atomica het project al zitten en investeerden de (mede)op-
richters van onder meer Twitter al miljoenen in de tweepersoons Li-
lium Jet.
PROTOTYPES
Lilium voerde op 20 april 2017 op de luchthaven Mindelheim-Matt-
sies de eerste geslaagde proefvluchten uit met een eerste prototype,
dat plaats biedt aan twee inzittenden. De Duitse nieuwkomer pre-
senteerde de toen nog vijfpersoonsvariant van de Lilium Jet in mei
2019. Met een ‘full scale, full weight’ prototype werd op 4 mei 2019
een eerste vlucht uitgevoerd. Lilium doopte het testtoestel om tot
‘Phoenix 2 demonstrator’ en realiseerde daarmee in het vroege na-
jaar van 2022 de eerste volledige overgang tussen verticale en hori-
zontale operaties. De transitie werd gemaakt tijdens een vlucht op
de hoofd- en canardvleugels bij snelheden van ongeveer 100 kts
(185 km/h).
De Lilium Jet kreeg in 2021 overigens een update, waarna aan
boord ruimte is voor zes passagiers en een piloot. Het 8,5 m lange
vliegtuig krijgt een spanwijdte van 13,9 m en zal worden aangedre-
ven door 36 in de vleugels geïntegreerde ducted fans. Er wordt uit-
gegaan van kruissnelheden tot 162 kts (300 km/h) en een maxi-
maal vliegbereik van 155 mijl (250 km).
ORDERS
Lilium heeft naar eigen zeggen voorlopige contracten op zak voor
bijna zeshonderd Lilium Jets van onder meer het Braziliaanse Azul
(220), ’s werelds grootste aanbieder van zakenjets NetJets (150),
Saudi Arabian Airlines (100), Bristow (50) en de Belgische ASL
Group (ten minste zes). Volare Aviation, een van de grootste exploi-
tanten van helikopters en zakenjets in het VK, wil voor haar nieuwe
dochterbedrijf eVolare tien Lilium Pioneer Edition Jets, met een op-
tie op nog eens tien. Deze gaan plaats bieden aan vier in plaats van
zes passagiers en een piloot en worden in een oplage van slechts
vijftig stuks gebouwd.
46-47_archerlilium.indd 47 13-12-2022 13:22