Pagina 45 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 45
komst hoofdzakelijk LEO (Low Earth Orbit) satellieten gebruikt gaan wor-
den. Volgens SpaceX, dat zulke systemen ontwikkelt, zal in minder dan
tien jaar ruim negentig procent van alle IFC-systemen via zulke LEO-sa-
tellieten functioneren. Andere spelers op de markt zijn overigens minder
stellig. Het voordeel van LEO-satellieten is dat ze sneller verbindingen tot
stand brengen. Ligt bij GEO’s de vertraging van het signaal op ongeveer
600 tot 800 milliseconden, bij de LEO’s zou het om slechts 50 millise-
conden gaan. Of dit voor de passagier veel verschil zal maken – en of hij
er extra voor wil betalen – blijft nog de vraag.
In een studie in 2022 stelt techbedrijf OneWeb dat slechts weinig passa-
giers proberen in te loggen op IFC-systemen. Ze vinden de navigatie er-
op te moeilijk. Verder moet de passagier wachten tot het vliegtuig een
bepaalde hoogte heeft bereikt, voordat gebruik van de systemen kan
worden gemaakt. Bovendien moet er altijd een creditkaart bij de hand
zijn om voor de service te betalen. Die betalingen mislukken bovendien
geregeld.
JETBLUE
Op dit ogenblik kopen IFC-operators ‘capaciteit’ bij de eigenaars van
commerciële satellieten. Luchtvaartmaatschappijen betalen maandelijkse
bijdragen aan de operators voor het gebruik van die capaciteit. Deze
kosten worden vervolgens doorberekend aan de eindgebruiker: de pas-
sagier. Daartegenover staat dat een aantal luchtvaartmaatschappijen zo-
als het Amerikaanse JetBlue de diensten nu gratis aanbiedt. Er zijn nog
andere financiële aspecten verbonden aan IFC. Zo zag Emirates de ver-
koop van belastingvrije goederen aan boord van haar vluchten dalen,
omdat het soms moeilijk was de nodige verbindingen tot stand te bren-
gen wanneer klanten met hun creditkaart wilden betalen. Een goed wer-
kend IFC moet dit euvel verhelpen.
De beschikbaarheid van meer satellieten, meer bandbreedte en meer
spelers op de markt zal op termijn de gebruikskosten van IFC omlaag
brengen, wat het gebruik van de systemen waarschijnlijk stimuleert. An-
derzijds moeten de producenten van de systemen rekening houden
met het gevaar dat voortkomt uit het gebruik ervan. IFC-systemen zijn
onderhevig aan dezelfde gevaren als internetgebruik op de grond, zoals
virussen en hacking. Om die reden worden IFC-systemen aan boord van
vliegtuigen gescheiden van belangrijke systemen die noodzakelijk zijn
voor een veilige vlucht.
KATALYSATOR
Alhoewel diverse studies aantonen dat niet alle passagiers belang hech-
ten aan IFC, stelt Euroconsult in een studie (Prospects for In-Flight Enter-
tainment and Connectivity) dat tegen 2030 ruim 21.000 vliegtuigen we-
reldwijd uitgerust zijn met IFC-systemen. In 2020-2021 waren dat er
nog maar 9.900. Volgens de studie zou de coronapandemie als een ka-
talysator hebben gewerkt. Bedrijven fuseerden of namen elkaar over.
Het resultaat was het ontstaan van enkele sterke spelers op de markt,
die hun systemen verder ontwikkelen en aanbieden. In 2021 werden
1.500 contracten ondertekend voor het uitrusten van vliegtuigen met
IFC.
Monitors in de businessclass van Emirates. (Foto: Emirates)Een projector wordt in een toestel van Imperial Airways geladen.
De wens om ook met eigen apparaten online te kunnen groeit.Ook standaard in de economyclass van deze Airbus A220. (Foto: Delta Air)
44-45_inflightent.indd 45 13-12-2022 13:20