Pagina 42 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

De wortels van het in 1980 door Jim Richmond opgerichte CubCrafters lig-
gen in de meer dan 90-jarige geschiedenis van de klassieke Piper Cub. De
huidige CubCrafter-varianten zijn daarvan afgeleid en worden momenteel in
de faciliteiten van het bedrijf in Yakima geproduceerd. Met succes, want het
gaat de onderneming voor de wind. Sinds 2012 werden een kleine 450
vliegtuigen afgeleverd in de categorieën Experimental, LSA en Part 23 Certi-
fied. De toestellen worden tegenwoordig aangeboden als X Cub/NX Cub en
als FX2 of FX3 Carbon Cub.
De Carbon Cub-familie herdefinieerde volgens de fabrikant de verwachtin-
gen voor de ‘backcountry vliegervaring’ dankzij moderne materialen, digitale
avionica, krachtige motoren en uitstekende prestaties. Het vlaggenschip, de
NX Cub, wordt momenteel aangeboden in zowel neuswiel- als staartwiel-
configuratie. Dit model breidde ‘het missieprofiel van SUV-vliegtuigen’ aan-
zienlijk uit dankzij een hogere vliegsnelheid, een groter vliegbereik en meer
laadvermogen.
PRODUCTIEACHTERSTAND
De toenemende populariteit van de modellen leidde echter tot een pro-
ductieachterstand. Om die weg te kunnen werken, vroeg CubCrafters aan
de Amerikaanse financiële autoriteiten toestemming voor een aandelene-
missie. Op die manier wilde het bedrijf investeringskapitaal ophalen bij in-
vesteerders, klanten of luchtvaartliefhebbers. Nadat de benodigde toe-
stemming was ontvangen, werd de aanbiedingsprijs in de eerste ronde
vastgesteld op 5 dollar per aandeel, met een minimale investering van
400 dollar per belegger. “Het resultaat was verbluffend”, zegt Patrick Hor-
gan, president en CEO van CubCrafters. “In slechts negentig dagen ontvin-
gen we reserveringen voor meer dan 25 miljoen dollar aan aandelen. Dit
was een geweldige eerste stap in het veiligstellen van de visie van Jim
Richmond, die het publiek de kans wilde geven deel te nemen aan de
groei van ons bedrijf.” De opbrengst van de aandelenuitgifte wordt ge-
bruikt om de productiecapaciteit te vergroten en daarmee de levertijden
van nieuwe vliegtuigen te verkorten. Ook wordt geïnvesteerd in het uit-
breiden van de klantenondersteuningsmogelijkheden en het versnellen
van productinnovatie.
TWEEDE RONDE
Door op deze manier kapitaal te verwerven, wist CubCrafters ook te voorko-
men dat het merk in andere handen zou vallen. Want in de ruim veertig jaar
van zijn bestaan was het een particuliere onderneming en dat moet zo blij-
ven, luidde de redenering. Men wilde daarbij koste wat kost voorkomen dat
het bedrijf zou worden verkocht of in buitenlandse (lees: Chinese) handen
zou vallen. Na het succesvolle verloop van de eerste aandelenemissie ziet
CubCrafters met vertrouwen een tweede aandelenuitgifte met opnieuw 25
miljoen dollar tegemoet. Wordt ook deze gerealiseerd, dan kan CubCrafters
zich nog meer gaan richten op onder meer productinnovatie en het ‘bewer-
ken’ van buitenlandse markten.
Wat moet je als vliegtuigfabrikant doen om een orderachterstand van meer dan twee jaar weg te werken? De
productie opvoeren natuurlijk. Maar hoe financier je dat? Door het bedrijf te verkopen aan een (buitenlandse)
investeerder, geld te lenen bij een bank of door aandelen uit te geven. Het Amerikaanse CubCrafters koos voor
het laatste. Een opmerkelijke stap voor een kleine General Aviation-fabrikant.
Bijschrift
INVESTEERDERS GEZOCHT…
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto: CubCrafters
??
??
42 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
42_cubcrafters.indd 42 13-12-2022 13:18