Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 01-2023

PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023 39
Hoe komen mannen zoals jullie eigenlijk tot vliegen?
Coen: “Mijn vader was hobbypiloot op Seppe dus dat zaadje
was bij mij wel geplant. Aandrang om zelf te vliegen ontbrak
bij mij lange tijd. Ik was druk met andere dingen zoals rugby
en natuurlijk mijn carrière. Toen ik met mijn toenmalige Ame-
rikaanse echtgenote in Philadelphia woonde, ondervond ik
wat het betekent als zowat je hele schoonfamilie, inclusief je
vrouw, gebrevetteerd is. De vraag was niet óf je vloog, maar
waarmee. Zelf heb ik in 1991 op Northeast Philadelphia Air-
port mijn FAA-brevet gehaald. Pas toen we naar Polen ver-
huisden en afgelegen woonden, werd dat vliegen een must.”
Hans: “Ik wilde juist vanaf kindsbeen al beroepspiloot wor-
den; praatte ook over niets anders. Op het dak van mijn ou-
derlijk huis in Driebergen had ik bovendien een antenne ge-
plaatst waardoor ik alle radioverkeer van Schiphol kon volgen.
Soms wel tot halverwege Schotland en zelfs IJsland! Beroeps-
vlieger worden bleek voor mij onmogelijk: ‘Hoe ga je dat
doen met dat brilletje?’ Ik ben rechten gaan studeren en ging
de advocatuur in. Toch ben ik altijd over vliegtuigen blijven
dromen en praten. Totdat mijn vrouw verzuchtte: ‘Of nu op-
houden met zeuren of doén!’ Het werd zweefvliegen op Ter-
let, fantastisch, maar toch; je kunt nooit echt ergens heen en
ook weer terugkomen. Zo kwam ik vanzelf op motorvliegen.
Ik ben gaan lessen bij ACHA en haalde in 2010 mijn brevet.”
Hans en Coen kennen elkaar van vliegclub ACHA op EHHV
en zijn door veel samen te vliegen ‘goed op elkaar ingescho-
ten’. Medio 2022 besloten ze gezamenlijk een Bristell B23
aan te schaffen. Waarom eigenlijk deze B23?
Coen: “Het is behalve een erg mooi vliegtuig ook een erg
comfortabele en compleet uitgeruste machine. Met standaard
bijvoorbeeld een auto-pilot en een parachute.”
Hans vult aan: “Net zo goed uitzonderlijk zijn de breedteruim-
te van de cockpit en het rondom-uitzicht.”
Coen: “En in vergelijking met andere GA-toestellen zijn de
vliegeigenschappen van de aluminium kist ook uniek. Mooi
direct en toch fijntjes reagerend op alle controls. En steeds
heel gemakkelijk en stabiel vliegend. Als een veel grotere kist
slikt hij eigenlijk alles…”
Een B23 Turbo nog wel?
Hans: “Tijdens ons fabrieksbezoek kwamen we in gesprek
met Milan Bristela zelf. Luisterend naar onze vliegwensen zei
hij meteen dat wij voor de ‘Turbo’ moesten kiezen.”
Hoe luiden jullie ‘vliegwensen’ trouwens?
Coen (Hans aankijkend): “In ieder geval eenmaal per jaar een
lange meerdaagse vliegtocht. Maar ook Sicilië en een rondje
Iberia staan op onze verlanglijst.”
Hans: “We hebben natuurlijk net met andere clubleden die
grote Afrikavliegreis gemaakt. Vanuit Zuid-Afrika naar Namibië,
Botswana en verder. Nou, dát soort trips dus!”
Jullie mooiste vliegavontuur?
Hans: “Kop en schouders inderdaad die Afrikareis. Een soort
‘Voltooid Leven’ emotie.”
Coen: “Ik heb meerdere buitengewone vliegervaringen. Aero-
bics, IFR, naar de Noordkaap. Maar pas tijdens die Afrikareis
besefte ik: hiérvoor ben ik piloot geworden…!”
Beroerdste belevenis?
Hans: “Op downwind zittend een spookvlieger in het circuit!
Ik zag hem op me afkomen. Maar je kunt intussen niks an-
ders dan… mazzel hebben. Waarvan dus akte.”
Coen: “Met vrouw en kinderen tijdens het landen een giganti-
sche sinkrate voelen na een doorstart. Wat bleek? Mijn toen-
malige echtgenote – zelf ook piloot – had behulpzaam de
flaps op ‘up’ gezet. De extra pk’s van de Cessna waren onze
redding….”
Moraal van het verhaal?
Coen: ”Lekker vliegen heeft alles te maken met doén. Routi-
ne. Met tien of twaalf uurtjes per jaar lukt dat niet. En verder:
een rollenpatroon. ‘Jij zegt wat en ik doe het’.”
Hans: “Wij evalueren sowieso elke vlucht. Als gezegd: goed
op elkaar ingeschoten!”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
“GOED OP ELKAAR INGESCHOTEN”
“Jij zegt wat
en ik doe
het”
Op een door vriesmist potdicht vliegveld Hilversum
ontmoetten we Coen Potters (59) – ‘Delft-ingenieur’,
ooit winger binnen het Nederlandse rugbyteam,
consultant, tevens metallurg, en tegenwoordig
rundveehouder – en zijn vliegmaat Hans van Noort
(61), advocaat en partner gespecialiseerd op het
gebied van vastgoed bij een advocatenkantoor. De
vrienden kochten onlangs na een bezoek aan de fa-
briek in Tsjechië een nieuwe Bristell B23 Turbo. Een
tandem-interview naast Coens 210 pk sterke, maar
aanstonds dus overcomplete Cessna 172 XP.
Hans, de Cessna 172 XP en Coen.
39_eigenvliegtuig.indd 39 13-12-2022 13:16