38 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Leonardo
LEONARDO AW189 IN HET KORT
Bemanning 5
Motoren GE CT7-2E1 turboshaft, elk 2.000 pk
Lengte 17,60 m
Rotordiameter 14,4 m
Hoogte 5,07 m
Leeggewicht 5.625 kg
Nuttige lading 2.975 kg
MTOW 6.599 kg
Kruissnelheid 144 kts (267 km/h)
Vliegbereik 433 nm (802 km)
Plafond FL100 (3.000 m)
Missieduur 3,1 uur (incl. 30 min. reserve)
De eerste maritieme NH90-gevechtshelikopter voor de strijdkrachten werd
in 2010 aan Nederland overgedragen. De vlootomvang liep op tot twintig
toestellen, maar in de zomer van 2020 verongelukte een van de helikop-
ters bij Aruba.
Zowel de AW139 van de politie als de NH90 van de marine kan door
de Kustwacht als assistentie worden opgeroepen bij grote calamiteiten,
mocht de eigen capaciteit tekortschieten. Die capaciteit wordt sinds eind
2022 – voor wat de helikopters betreft – gevormd door twee AW189’s.
De AW189 is daarmee de vervanger van de twee Airbus AS365 Dau-
phins die de afgelopen jaren namens Noordzee Helikopters Vlaanderen
(NHV) voor de Kustwacht vlogen. Het nieuwe contract is gesloten met
Bristow Helicopters uit Groot-Brittannië voor een periode van tien jaar.
Bristow levert de twee toestellen inclusief onderhoud en bemanning.
Een van de AW189’s krijgt Den Helder Airport als uitvalsbasis, de ander
opereert vanaf vliegveld Midden Zeeland.
MOTOREN
In gewone uitvoering biedt de AW189 plaats aan zestien en maximaal
aan negentien passagiers. Het toestel heeft twee CT7-2E1-turboshaft-
motoren van General Electric in combinatie met een vijfbladige hoofd-
rotor en een vierbladige staartrotor. Fabrikant Leonardo kan de AW189
ook leveren met Safran Aneto 1K-motoren. Die krachtbron levert
2.500 pk, tegenover 2.000 pk van de GE-motor in de standaarduitvoe-
ring. De AW189K met Aneto-motoren is volgens Leonardo beter ge-
schikt voor operaties in hete en hooggelegen gebieden. De Safran
Aneto-motoren zijn standaard op de AW149, de militaire helikopter
waar de AW189 op is gestoeld. De AW149 is op zijn beurt weer een
grotere en krachtiger broer van de AW139. Hoewel de AW189 primair
bedoeld is voor offshore-vluchten en zoek- en reddingsoperaties
(SAR), positioneert Leonardo het toestel ook in de markt voor reguliere
transporttaken.
In dienst van de Kustwacht bestaat de bemanning van de AW189 uit twee
vliegers, een lierbedienaar, een reddend zwemmer en een ambulancever-
pleegkundige. Er kunnen twee personen op brancards worden vervoerd.
De cabine van de AW189 biedt voldoende ruimte om aan boord medi-
sche hulp te kunnen verlenen. De toestellen van de Kustwacht beschikken
over een reddingsvlot dat vanuit de helikopter kan worden gelanceerd.
In principe zijn er voortdurend twee AW189’s bij de Kustwacht actief, maar
in de overeenkomst met Bristow is opgenomen dat er een derde helikop-
ter beschikbaar is als back-up..
Hoofddek, inhoud 692,7 m3.
De Belgische AS365 ‘Dauphin’ is nu niet meer nodig. (Foto: NHV) Deze AW189 ging naar de politie van Beijing.
De twee kustwachttoestellen landen in Den Helder. Een dubbel uitgevoerde ‘hoist’ voor hijswerk.
35-36-37-38_itp_aw189.indd 38 13-12-2022 13:16