ONTWIKKELINGEN Door: Ruud Vos – Foto: Airbus Helicopters
Airbus heeft tijdens haar industriële congres ‘Summit 2022’ het DisruptiveLab onthuld. Dat is een nieuw
vliegend laboratorium, ontworpen om technologieën te testen die de prestaties van helikopters moeten
verbeteren en gelijktijdig de CO2-uitstoot verminderen. Daarnaast wordt de invoering van ‘hybridisatie’
onderzocht met een volledig parallel hybride voortstuwingssysteem, waarmee accu’s tijdens een vlucht
kunnen worden opgeladen.
DISRUPTIVELAB: KLEINERE VOETAFDRUK
Bijschrift
??
? ?
??
??
Bij FlightLab wordt gebruikgemaakt van een bestaande H130. Met de heli-
kopter worden technologieën onderzocht en ontwikkeld om autonomie en
veiligheid te verbeteren. Ook zal het vliegende laboratorium worden inge-
zet om toe te werken naar het verbeteren van de prestaties van vliegtuigen
en het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Om dit te bereiken wordt
gevlogen met een aerodynamische romp van aluminium en composiet,
speciaal ontworpen om weerstand te verminderen en daarmee ook het
brandstofverbruik terug te dringen. De bladen zijn in de rotor geïntegreerd
waardoor een compactere rotorkop mogelijk is. Dit moet niet alleen leiden
tot minder luchtweerstand en daardoor een betere energie-efficiëntie,
maar ook tot een lagere geluidsproductie. De lichter uitgevoerde achterste
rompsectie bevat een gestroomlijnde Fenestron-staartrotor, eveneens be-
doeld om de prestaties te verbeteren.
ROADMAP
“Het DisruptiveLab gaat nog een stap verder in de ambitieuze strategie van
Airbus Helicopters om de milieu-impact van zijn helikopters te verminderen
en de weg te wijzen naar een duurzame lucht- en ruimtevaartindustrie”,
zegt Bruno Even, CEO van Airbus Helicopters. “De innovatieve architectuur
en het volledig parallelle hybride aandrijfsysteem kunnen alleen echt wor-
den getest met een gloednieuwe demonstrator om de gecombineerde im-
pact op de CO2-reductie te verifiëren.” Die reductie zou volgens Even wel
eens vijftig procent kunnen bedragen.
De DisruptiveLab-demonstrator is onderdeel van de roadmap van de
French Council for Civil Aviation Research Conseil (CORAC) en wordt ge-
deeltelijk gefinancierd door de French Civil Aviation Authority (DGAC) in het
kader van het Franse Stimulus-plan. Dit geheel maakt op zijn beurt weer
deel uit van het Europese plan Next Generation EU en het Frankrijk
2030-plan. De strategie van Airbus Helicopters is gebaseerd op het op een
flexibele manier testen en ontwikkelen van nieuwe technologie. Waar-
schijnlijk heeft Airbus bij het uitkomen van dit magazine de eerste test-
vlucht al achter de rug.
34 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
34_airbushelicopters.indd 34 13-12-2022 13:15