32 PILOOT EN VLIEGTUIG JANUARI 2023
Het verhaal van CAE gaat terug naar 1947 toen voormalig lucht-
machtofficier Ken Patrick een eigen bedrijf begon: Canadian Aviation
Electronics. In een hangar op het vliegveld van Saint-Hubert (Que-
bec) repareerde en onderhield Patrick grondradioapparatuur. Vier jaar
later was het dienstenpakket uitgebreid en werd een tweede vesti-
ging geopend in Winnipeg. In 1952 maakte CAE zijn opwachting in
de simulatorbranche. De onderneming kreeg de opdracht van de Ca-
nadese luchtmacht om een simulator te ontwikkelen voor de Avro
Canada CF-100. Omdat ook de Belgische luchtmacht voor dat Cana-
dese militaire vliegtuig koos, kreeg CAE in 1957 voor het eerst te ma-
ken met een exportopdracht.
Vanaf de jaren zestig namen de exportorders een hoge vlucht. Dat
was mede te danken aan een opdracht van de Canadese regering
om simulators te bouwen voor de Lockheed F-104 Starfighter. In het
kielzog daarvan ontving CAE orders van vijf andere NAVO-landen en
opende het bedrijf een vestiging in West-Duitsland. Bovendien zette
CAE begin jaren zestig de eerste stappen in de burgerluchtvaart. Dat
leidde onder meer tot de levering van de eerste digitale vliegsimula-
tor aan Swissair, niet veel later gevolgd door bestellingen van Canadi-
an Pacific Airlines, Air Canada en KLM. CAE speelde daarbij in op het
succes van de McDonnell Douglas DC-8 en DC-9. KLM meldde zich
eind jaren zestig opnieuw bij CAE voor een simulator voor de nieuwe
Boeing 747. In die periode kreeg CAE bovendien te maken met een
eerste Amerikaanse burgerluchtvaartklant: fabrikant Lockheed bestel-
Maar liefst 200 piloten trainen dagelijks op het trainingscentrum van het CAE op Schiphol-Oost. Het is
met vijftien full-motion simulators dan ook een van de grootste simulatorcentra van CAE in de wereld.
Het Canadese bedrijf vierde eind 2022 zijn 75e verjaardag.
SIMULATORGIGANT JUBILEERT
TECHNOLOGIE Door: Steven van den Berg
32-33_cae75jr.indd 32 13-12-2022 13:13